Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavne A/S.

CPH mere effektiv end Schiphol-lufthavn

CPH er for femte år i træk blev kåret som Europas mest effektive lufthavn. I år blev prisen vundet foran Amsterdam-Schiphol samt den spanske lufthavnsoperatør AENA.

Hvert år uddeler internationale forskere og luftfartseksperter i Air Transport Research Society (ATRS) priser for at hylde de mest effektive lufthavne i verden. Det sker i forbindelse med organisationens årsmøder, og et sådan er netop blevet afviklet på den græske ø Rhodos i samarbejde med fagmediet, Air Transport News.

Og der var intet nyt under solen i forhold til, hvilke lufthavne der atter engang kunne udpeges som de mest effektive. I kategorien “større lufthavn i Europa” tog Københavns Lufthavn endnu engang sejren hjem, og det var således femte år i træk og 11. gang i alt, at CPH fik anerkendelse for det løbende arbejde med at effektivisere processerne til gavn og glæde for passagerer og flyselskaber.

Årets pris blev vundet foran Amsterdam-Schiphol, som CPH opfatter som en af hovedkonkurrenterne, mens den spanske lufthavnsoperatør AENA blev henvist til tredjepladsen. I kategorien små og mellemstore lufthavne i Europa kom den internationale lufthavn i Athen øverst på sejrsskamlen, mens verdens største lufthavn i Atlanta løb med prisen for det nordamerikanske marked. Det var i øvrigt 13. år i træk, at Hartsfield-Jackson International Airport i Atlanta kunne rejse hjem med en Top Efficiency Excellence Award.

Færre medarbejdere end andre lufthavne
Hos Københavns Lufthavn er der naturligvis glæde over, at ATRS endnu engang anerkender lufthavnens indsats for at gøre det lettere at rejse til og fra den danske hovedstadslufthavn.

”Prisen anerkender det arbejde, vi hver dag gør for at drive en effektiv lufthavn, der er attraktiv for rejsende og flyselskaber. Vores strategi går på to ben: For det første vil vi gøre det lettere at komme gennem lufthavnen for passagererne og for det andet vil vi gøre det optimalt for flyselskaberne at drive forretning her i lufthavnen. Begge ben handler i høj grad om at benytte digitale løsninger, automatisere og udnytte de store mængder data, vi indsamler,” forklarer Kristian Durhuus, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

Et af de parametre, som vægtes højt i ATRS’ analyse, er evnen til at håndtere kompleksitet. Sammenlignet med andre lufthavne har København en meget høj andel af udenrigstrafik, hvilket stiller store krav til security, bagagehåndtering og transferering.

”Vi afvikler en meget stor og kompleks operation, men formår at gøre det med færre medarbejdere end i sammenlignelige lufthavne. Det skyldes ikke mindst, at vi har dygtige og selvstændige medarbejdere, som tager et stort ansvar”, siger Kristian Durhuus.

Et mindre personaleforbrug i sammenligning med andre lufthavne skyldes først og fremmest, at lufthavnen er langt fremme med digitale løsninger, således at andelen af selvbetjente passagerer er relativ høj. Det er check-in automater, automatisk bagage-drop, selvscanning af boardingpas samt nu også automatisk paskontrol, der har fremmet denne udvikling. Med den øgede selvbetjening kan Københavns Lufthavn holde omkostningerne nede, selvom den befinder sig i et geografisk område af Europa med tradition for høje omkostninger.

”Flyselskaberne ved, at Skandinavien i udgangspunktet er et høj-omkostningsområde. Effektiv drift er helt klart en af forudsætningerne for, at vi fremover kan tiltrække nye ruter og flyselskaber i konkurrence med andre europæiske lufthavne. Derfor har det stor betydning, at vi bliver udpeget som Europas mest effektive lufthavn,” siger Kristian Durhuus.

 

Relaterede artikler:

CPH igen mest effektive lufthavn

CPH igen Europas mest effektive lufthavn

CPH gør klar til automatisk paskontrol

SAS: CPH er væsentlig dyrere end andre lufthavne

CPH vinder pris som bedste lavprislufthavn