Danish Air Transport ATR72-200 i lufthavnen i Rønne (Foto: Bornholms Lufthavn)

CPH-rute trak Bornholm ned

Nedgang på den dominerende rute til København gav faldende passagertal i Bornholms Lufthavn i 2017. Rutens operatør giver blandt andet fjernbusser og dårlige forhold i CPH skylden.

I løbet af 2017 fik Bornholms Lufthavn en direkte flyrute til Aalborg Lufthavn, ligesom den tre år gamle rute til Billund Lufthavn blev betjent i en længere tidsperiode end de to foregående år. Alligevel må Danmarks eneste statsejede lufthavn notere en passagernedgang i 2017.

Således rejste omkring 273.400 passagerer gennem lufthavnen i 2017 mod 284.802 passagerer i 2016, der var lufthavnens bedste år nogensinde og fulgte i kølvandt på flere år med pæne vækstrater. Det er en nedgang på omkring 4,0 procent.

Æder billige billetter
Forklaringen skal hovedsageligt findes i, at mens de to nye ruter blev taget godt imod, så svigtede passagererne på ruten til København, som tegner sig for langt hovedparten af flytrafikken til og fra klippeøen. Op til ni gange dagligt flyver Danish Air Transport på ruten og i de travle juni-dage med Folkemøde på Bornholm bliver det ofte til mere end 25 daglige flyvninger.

Det er også Danish Air Transport (DAT), der betjener de to jyske ruter. Og selskabets direktør Jesper Rungholm erkender da også, at de to nye ruter er med til at kannibalisere på CPH-ruten. Men det er langtfra hele forklaringen på nedgangen.

“Trafikken på de direkte ruter fra Jylland skal koste på ruten mellem København og Bornholm, men nedgangen skyldes også konkurrencevilkårene, som vi har. De statsstøttede bustransporter æder af vores billigste billetter,” sagde Jesper Rungholm i december sidste år til CHECK-IN.dk.

Dårligere infrastruktur
I dag peger DAT-direktøren også på en tredje faktor. Det handler om de mange ofte ældre og gangbesværede bornholmere, der benytter flyet, når de skal til og fra sygehusbehandling i København. Tidligere kunne de gå direkte ind i Københavns Lufthavns Terminal 1, gennem den lille sikkerhedskontrol med kun andre indenrigsrejsende og direkte ud til flyet.

Efter flytningen af indenrigstrafikken fra Terminal 1 til Terminal 2 og 3 i Københavns Lufthavn i 2015 har de skulle op af trapper i terminalerne for at komme igennem den centrale sikkerhedskontrol sammen med alle lufthavnens andre rejsende og derefter gennem shoppingområdet ud til flyet til Bornholm. Det samme er tilfældet, når de ankommer til CPH med flyet.

Det har i stigende grad fået dem til at vælge de busser, som i flere tilfælde har stoppesteder lige ved flere af hovedstadens største hospitaler.

”Nu ser vi for alvor resultatet af sammenlægningen af terminalerne i Københavns Lufthavn, som gav os dårligere infrastruktur, dårligere gates og prisstigninger,” understreger Jesper Rungholm.

Seks danske lufthavne
Fra 1. april sænker Københavns Lufthavn taksterne for flyvninger til blandt andet Bornholm og de øvrige danske provinslufthavne. Samtidig får Bornholm i den kommende sommer flyforbindelser til ikke mindre end seks danske lufthavne.

Foruden ruterne til København, Billund og Aalborg, så vil Alsie Express flyve gange om ugen til Sønderborg Lufthavn fra den 2. juli til 10. august. Endelig har rejsearrangøren Bornholm med fly chartret Danish Air Transport til at gennemføre seks charterflyvninger til Bornholm fra Midtjyllands Lufthavn samt to flyvninger fra Odense/HCA Airport.

Sammen med flere charterarrangørers planer om flere flyvninger syd på, får det lufthavnschef Christina Dideriksen fra Bornholms Lufthavn til at tro på vækst i 2018.

 

 

Relaterede artikler:

Flyvninger fra seks danske lufthavne til Bornholm

Rekordår på Bornholm

Størst 2015-vækst i Bornholm og Karup

Bedste år nogensinde på Bornholm

Bornholm: Næstbedste år nogensinde