Københavns Lufthavn (Arkivfoto: Ernst Tobisch)

CPH: Tilbagegang trods flere passagerer

Københavns Lufthavne måtte trods flere passagerer notere et fald driftsresultatet på næsten 23 procent i første kvartal. Årsagen er de lavere takster.

1. april sidste år satte Københavns Lufthavn taksterne ned efter massivt pres fra både regering og flyselskaber. Den takstnedsættelse slår nu fuldt ud igennem i lufthavnens regnskab for første kvartal.

For trods en samlet passagerfremgang på 1,2 procent i forhold til samme periode i fjor, faldt omsætningen med 4,1 procent, mens der blev barberet hele 22,9 procent af driftsresultatet. Kvartalet bød dog stadig på et overskud før skat på 256,2 millioner kroner, så lufthavnen har på ingen måde mistet evnen til at tjene penge.

Lufthavnen undlader at kommentere på den udvikling i kvartalsregnskabet, men i forbindelse med fremlæggelsen af årsregnskabet for 2018 i begyndelsen af marts, beskrev Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, over for CHECK-IN.dk den udvikling som ”bekymrende”, fordi omsætningsnedgangen kommer i en periode, hvor lufthavnen investerer massivt i ny kapacitet.

Høje anlægsinvesteringer
Samlet set investerede CPH sidste år omkring to milliarder kroner i udvidelser og forbedringer, og udvidelserne fortsætter her i 2019. I første kvartal i år havde lufthavnen således anlægsinvesteringer for 549 millioner kroner, hvilket er en stigning på næsten 15 procent i forhold til samme periode sidste år.

De penge bruger lufthavnen blandt andet på den nye Finger E til især de interkontinentale fly. Første etape af den nye finger indvies til sommer, og CPH har derudover netop annonceret, at man nu tager fat på en 80.000 kvadratmeter stor udvidelse af airside-området mellem Finger B og C inklusive en større bagageudlevering.

Lange ruter voksede
Med hensyn til passagervæksten er det værd at notere sig, at der var to procent færre lokaltafgående passagerer i første kvartal i år sammenlignet med første kvartal i fjor. Faldet skyldes blandt andet den sene påske i år.

Til gengæld voksede passagertallet på de lange, interkontinentale ruter i årets første tre måneder, idet der var 10,7 procent flere passagerer på ruterne til destinationer udenfor Europa. Det skyldes væksten i antallet af interkontinentale ruter, hvor blandt andet Hongkong, Chengdu og Beijing i Kina samt til Delhi i Indien er blevet føjet til rutekortet. Den interkontinentale vækst var også med til at trække antallet af transferpassagerer op med 8,2 procent, så det samlede passagertal rundede 6,3 millioner.

Vækst i shopping-centret
Trods flere passagerer faldt omsætningen som nævnt på grund af de lavere takster. Den aeronautiske omsætning – det vil primært sige passager- og startafgifter – faldt samlet set med de 10 procent, som taksterne er blevet reduceret med.

Til gengæld steg den ikke-aeronautiske omsætning med 4,2 procent – trukket af en vækst i shopping-centret på 7,5 procent blandt andet på grund af, at der er kommet flere forretninger og restauranter i det udvidede område i Terminal 2. Hvad lufthavnen satte til på gyngerne kunne dog ikke helt hentes ind på karrusellerne, så samlet set faldt omsætningen altså med 4,1 procent.

Lufthavnen fastholder sine forventninger til 2019, hvilket betyder, at man forventer at lande et resultat før skat på mellem 1,25 og 1,35 milliarder kroner.

 

Relaterede links

CPH slap bedst fra SAS-strejken

Woldbye: Ikke en bæredygtig udvikling

Takstnedsættelser rammer bundlinjen hos CPH