Københavns Lufthavn sætter nu gang i endnu en udvidelse af terminalerne. 80.000 nye kvadratmeter skal skabe bedre plads til passagererne i tæt befolket område.
Sidste år indviede Københavns Lufthavn en 4.000 kvadratmeter stor udvidelse af terminalområdet mellem Finger A og Finger B. Nu kommer turen til området mellem Finger B og Finger C, og her bliver der tale om en udvidelse på hele 80.000 kvadratmeter til en pris af cirka fire milliarder kroner.
Lufthavnen kalder det selv for ”det hidtil største byggeprojekt på rejsen mod en lufthavn med plads til 40 millioner passagerer,” og udvidelsen svarer da også til – igen ifølge lufthavnen – at bygge ”et mindre supersygehus.”
Konkret betyder det, at passagerer, medarbejdere og flyselskaber får mere plads og bedre forhold i bagageudleveringen og det travle passagerområde i terminalen. Og dermed holder Københavns Lufthavn også fortsat fast i, at udbygningen skal ske gennem udvidelse af det eksisterende terminalområde – fremfor at bygge en helt ny terminal.
”Selvom lufthavnen vokser, vil man som passager i CPH fortsat opleve at have alt under ét tag – modsat mange andre lufthavne i resten af verden,” siger Thomas Woldbye, Københavns Lufthavns administrerende direktør.
Bagageudleveringen udvides
I det nye projekt skal det eksisterende terminalområde mellem Finger B og C bindes sammen af en 270 meter lang og 60 meter bred tilbygning. Det nye byggeri skal blandt andet gøre plads til en markant og tiltrængt udvidelse af bagageudleveringen og en udvidelse af paskontrollen for afrejsende og ankommende passagerer ved lufthavnens Finger C.
”Passagernes rejse gennem lufthavnen skal være en spændende, effektiv og tryg oplevelse. Med det nye projekt sætter vi også fokus på ankomsten med en langt større bagageudlevering, hvor der er mere plads, lys og luft,” siger Thomas Woldbye.
Færdig om 10 år
Det varer dog en rum tid, før byggeriet står klar. I første omgang sætter lufthavnen sig sammen med de valgte arkitekter, ingeniører, entreprenører og leverandører i det næste år, hvor man sammen vil udforme og udvikle det færdige projekt efter det såkaldte ”Co-Creation” princip.
Først derefter går selve byggeriet i gang. Første fase skal efter planen stå klar om fire år, mens anden og sidste fase først er bygget færdig om cirka 10 år.
Bæredygtigt byggeri
Ifølge lufthavnen bliver byggeprojektet et af de største og mest komplekse i Danmark i øjeblikket. Og samtidig skal det være et bæredygtigt byggeri.
”Det er vigtigt for os, at det nye terminalområde er af høj kvalitet, og at terminaludvidelsen er fremtidssikret, fleksibel og ikke mindst bæredygtig på alle de områder vi kan, og hvor det giver mening. Det skal være smukt og funktionelt på samme tid – og så skal det altså også bygges med grøn omtanke. Derfor har alle i samarbejdet underskrevet et manifest om bæredygtighed, hvor vi forpligter os til at vælge bæredygtige løsninger og materialer, der hvor det giver mening,” siger Finn Bloch, der er Københavns Lufthavns programchef på projektet.
Relaterede links
Gates må vige for flere butikker og passagerer i CPH