Københavns Lufthavn bagagebånd 1 og 2. Foto: Ernst Tobisch

CPH udvider bagageudlevering

Københavns Lufthavn vil bruge mere end 100 mio. kroner på blandt andet at gøre to bagagebånd længere.

Udvidelsen af Københavns Lufthavn for en dag at kunne håndtere 40 millioner passagerer, handler ikke kun om den omdiskuterede planlagte lukning af lufthavnens tværbane. Den handler også om forbedringer af de eksisterende faciliteter.

I små og store etaper gennemfører lufthavnen løbende små og store udvidelsesprojekter i takt med at passagertallet stiger. Således har lufthavnen det seneste år taget de første indledende skridt til at bygge en helt ny Finger E og udvide arealet i terminalområdet mellem Finger A og Finger B.

Skarp planlægning og god tid
Nu søsætter lufthavnen endnu et udbygningsprojekt. Denne gang handler det om at udvide bagageudleveringen med længere bagagebånd og mere plads til passagerne. To af de nuværende otte bagagebånd skal gøres længere og samtidig skal der skabes mere plads til passagerne. Det kræver en markant ombygning og flytning af teknik og kontorer. Derfor har lufthavnen netop sendt opgaven med rådgivning af projektet i EU-udbud.

“Det er meget komplekst at bygge midt i hjertet af en travl lufthavn, uden det påvirker passagererne og driften. Det kræver skarp planlægning – og god tid. Derfor forventer vi, at den planlagte udbygning vil være klar om et par år. Lige nu er målet sommeren 2018, men det bliver vi klogere på, når projektet er klar til at blive sat i gang,” fortæller Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

Derfor kan lufthavnen ikke sættes pris på projektet endnu. Men det bliver en investering på mere end 100 millioner kroner.

Ombygning af terminaler og teknik
Der vil blive omkring 500 kvadratmeter ekstra opholdsplads til passagerne – i alt 3.150 kvadratmeter omkring de nye bagagebånd 1 og 2. Dertil kommer ekstra plads til de større bagagebånd, teknik og nye kørselsveje til bagagefolkene.

Som det fremgår af lufthavnens udbygningsplan, “Expanding CPH” fra 2014, så venter der i fremtiden yderligere udbygninger af bagageudleveringen. Det kræver dog først en lang række andre udbygninger og ombygninger af både terminaler og teknik.

I 2013 blev anlægget til den afgående bagage markant udbygget med bl.a. flere bånd, opdateret software og nye røntgenmaskiner, så det nu kan håndtere flere end 30 millioner passagerer om året. En stor del af anlægget er “dubleret” så konsekvensen af driftsforstyrrelser bliver mindst mulig.

Lufthavnens målinger af passagernes tilfredshed viser, at det trods mere travlhed er lykkedes at fastholde passagernes overordnede tilfredshed med oplevelsen i bagageudleveringen på 86 – på en 100-skala. På de travle dage ankommer og afsendes flere end 60.000 stykker bagage i Københavns Lufthavn. Passagernes oplevede ventetid i bagagen er i gennemsnit 8,6 minutter.

 

 

Relaterede artikler:

Bagagenedbrud i CPH sendte passagerer i kælderen

Ned i CPH’s opgraderede kuffert-kælder

CPH: Ikke first mover på bagagerobotter

CPH gør klar til at bygge ny langdistance-finger

CPH gør klar til terminaludvidelse