Lavprisflyselskaber i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Arne V. Petersen/CPH)

CUD frygter øget social dumping i luftfarten

Cabin Union Denmark mener, at luftfarten er præget af skævvridende konkurrence, og at lavprisflyselskabernes forretningsmodel med uansvarlige ansættelsesvilkår kan føre til øget social dumping.

År 2020 går på hæld, og i den forbindelse har Cabin Union Denmark (CUD) udsendt en nytårskommentar, hvor der stilles store spørgsmålstegn ved tendensen i den europæiske luftfart.

CUD, der er den største sammenslutning af kabinepersonale i Danmark, fremhæver, at 2020 stod til at blive et år med vækst og fremgang i dansk luftfart. Dette på trods af at europæisk luftfart er stadigt mere præget af skævvridende konkurrence, og CUD frygter, at social dumping vil vinde endnu mere frem.

’Konkurrence er sundt både for virksomheder og forbrugere, mens skævvridning er altødelæggende. Skævvridende konkurrence bygger på social uansvarlighed og underminering af arbejdstagerrettigheder, da lavprisselskabernes forretningsmodel er bygget op på så lav som mulig en omkostningsbase for lønudgifter, hvilket har medført socialt uansvarlige ansættelsesformer, -vilkår samt –lønninger,’ skriver Jonas Sommergreen Andersen, der er formand i CUD.

’Disse selskaber har grobund i lande, hvor arbejdsmarkedet er dårligt lovreguleret, eller hvor arbejdsmarkedets parter ikke er ligeværdige, som vi kender det i Skandinavien. Samfundsmodellerne er med andre ord usammenlignelige og det samme gældende for levestandarder.’

Social ansvarlighed kan nå nye ”dybder”
Gennem selvstændige fagforeninger organiserer CUD kabinepersonale i SAS, Sunclass Airlines og det nye Jettime, der endnu ikke er kommet i luften. CUD mener, at det er socialt ansvarlige flyselskaber som eksempelvis disse, der i årevis er blevet presset af lavprisflyselskaber.

’En social ansvarlig tilgang, hvor medarbejdere har ordentlige og anstændige ansættelses- og lønvilkår i overensstemmelse med markedet der opereres i,” lyder forklaringen fra Jonas Sommergreen Andersen om de socialt ansvarlige selskaber.

’Lavprisselskaberne har kridtet banen op til, når verdenssamfundet kan lægge coronapandemien bag sig og flyaktiviteten atter normaliseres. Hvis dette lykkes, vil social dumping blive en branchestandard inden for luftfart, og social ansvarlighed vil nå nye dybder – modsat nye højder.’

Jonas Sommergreen Andersen håber, at 2021 kan blive luftfartens år, hvor arbejdsmarkedets parter og regeringen vil samarbejde på flere områder. Han håber på langsigtede løsninger for at sikre en ekspansiv og konkurrencedygtig dansk luftfart, og hvor der også vil være plads til den grønne omstilling.

 

Relaterede artikler:

Luftfarten i demonstration for åbne grænser

Ny bevægelse for at bevare dansk luftfart

Jet Time-piloter melder sig under LO-fanerne