Danmark følger norsk holdning til salg af SAS-aktier

Den norske regering tog fredag formelt hul på processen, der gennem afhændelse af statens ejerandel i SAS vil kunne sikre konkurrenceevnen i det skandinaviske luftfartsselskab ved konsolidering med andre aktører. Finansministeriet bekræfter, at den danske stats syn på aktieposten i SAS er i overensstemmelse med den norske regerings.

Den norske stat igangsatte fredag den 1. april officielt den proces, der på sigtkan betyde, at de skandinaviske regeringer i fællesskab træder ud af det ejerskab af SAS, der har eksisteret síden 1951.

Den norske nærings- og handelsminister Trond Giske meddelte i fredags, at den norske regering vil bede Stortinget om fuldmagt til at afhænde aktierne i SAS.Den norske stat ejer 14,3 procent af aktierne. Samme ejerandel har den danske stat, mens den svenske stat ejer 21,4 procent af aktierne.

Det norske udspil skal ses i direkte forlængelse af den debat, der tidligere har hersket omkring konkurrencevnen hos det skandinaviske luftfartsselskab samt den norske regerings udmelding i februar måned 2010 i forbindelse med den seneste kapitaludvidelse i SAS.

Dengang pointerede den norske regering, at en måde atstyrke konkurrenceevenen for SAS ville være at sikre selskabets deltagelse i en konsolidering med andre aktører, og at regeringen derfor ville være åben for et salg af aktierne i SAS. Det er således denne holding, der nu formelt er blevet til en proces, hvor første skridt har været at anmode Stortinget om tilladelse til at sælge aktierne i det fællesskandinaviske luftfartsselskab.

Finansministeriet orienteret på forhånd

Den norske skridt er naturligvis afstemt med regeringerne i Danmark og Sverige. Finansministeriet bekræfter således, at man af det norske Nærings- og Handelsdepartement blev orienteret forud for den norske udmelding.

“Den danske stats syn på aktieposten i SAS svarer grundlæggende til den norske regerings. Den danske stat har således gennem en årrække været af den opfattelse, at staten må forholde sig åbent i forhold til de muligheder, der tegner sig i forhold til ejerskabet af SAS. Det centrale må være at se på de strategiske muligheder for SAS med henblik på at sikre de bedste rammer for selskabets udvikling til gavn for de skandinaviske flypassagerer, ikke hvorvidt staterne skal vedblive med at være aktionærer eller ej,“ siger afdelingschef i Finansminsteriet, Peter Brixen, til CHECK-IN.dk.

Den norske udmelding betyder dog ikke, at Norge vil gå enegang i spørgsmålet om fremtiden for SAS. Der eksisterer en eller anden form for uformel “musketér-ed“ mellem de skandinaviske regeringer, således atsonderinger omkring ejerskabsforholdet koordineres tæt.

Peter Brixen vil dog ikke bekræfte, at der foreligger formelle aftaler staterne imellem.

“Der eksisterer ingen aftaler mellem de tre stater i forhold til ejerskabet af SAS. De tre statslige ejere har imidlertid traditionelt arbejdet tæt sammen i forhold til ejerskabet af SAS, og Finansministeriet forventer ikke, at dette ændres af den norske udmelding. Den norske stat gav da også fredag udtryk for, at det var forudsat, at eventuelt salg af SAS sker i dialog med de to andre statslige ejere.“

Forskelle i politiske processer

Selvom der i realiteten ikke er forskel på de skandinaviske regeringers holdning til fremtiden for SAS, er der dog forskelle i processerne.

Politiske iagttagere vurderer, atet eventuelt spørgsmål om den danske stats salg af en aktiepost i SAS først vil blive forelagt Folketinget via Finansudvalget, når og hvis der forelægger en konkret salgsmulighed.

Derimod eropfattelsen, at den norske regering formentlig vælger at sikre sig en forhåndsgodkendelse fra Stortinget uden at der nødvendigvis er en igangværende salgsproces eller forventning om umiddelbart at igangsætte en formaliseret salgsproces.

Men det store åbne spørgsmål er naturligvis, om det vil være muligt for de skandinaviske regeringer at finde en industriel køber, der kan sikre og opfylde de fælles betingelser ved et eventuelt salg. Der er ingen af de tre store europæiske luftfartskoncerner, Air France KLM, British Airways og Lufthansa, der har sendt konkrete købssignaler afsted. I stedet fornemmer man en meget afventende holding hos eventuelle bejlere.

Heller ikke den danske stat er der særligt meddelsom omkring de konkrete kommercielle muligheder for at lade SAS indgå i en konsolidering med andre aktører.

“Finansministeriet kommenterer af principielle grunde ikke på mulighederne for at gennemføre et industrielt salg,“ udtaler Peter Brixen fra Finansministeriet.