Dansk Luftfart: Klogt af Connie Hedegaard

EU’s klimakommissær, Connie Hedegaard, har besluttet at sætte indførelsen af CO2-kvoter for luftfart på pause når det gælder trafik til og fra Europa. Brancheforening roser initiativet, men frygter at europæiske selskaber stilles dårligt.

Efter hårdnakket at have holdt fast blinkede EU’s klimakommissær, Connie Hedegaard, tidligere på ugen og kom med en indrømmelse i den internationale strid mellem EU og resten af verden omkring CO2-kvoter på luftfart.

Hun meddelte nemlig, at EU vil stille kravet om tredjelandes tilslutning til EU’s kvotehandelssystem i bero frem til efteråret 2013. Oprindeligt var det ellers planen at europæiske såvel som ikke-europæiske luftfartsselskaber i starten af 2013 skulle indberette hvor meget CO2 deres flyvninger i EU-luftrum havde udledt. Derefter skulle selskaberne købe CO2-kvoter som kompensation for udledningen. Alle luftfartsselskaber ville få tildelt en mængde gratis kvoter, men slet ikke nok til at dække hele behovet.

Derfor ville der være behov for at luftfartsselskaberne pungede ud. En praksis, som har mødt voldsomme protester fra landene uden for EU.

Beslutningen om at stille processen i bero kommer for at afprøve muligheden for en global aftale om markedsbaserede mekanismer gennem FN’s internationale luftfartsorganisation ICAO, og dermed undgå en truende handelskrig mellem EU og lande som USA, Kina, Indien og Rusland.

Klog beslutning
Connie Hedegaard og EU-Kommissionens beslutning møder ros i den danske luftfartsbranche.

”Det er en klog beslutning. En global løsning er afgørende, så derfor skal ICAO-vejen prioriteres, siger Per Henriksen, Brancheforeningen Dansk Luftfart.

”Det er dog samtidig vigtigt, at der indtil da implementeres løsninger, der omfatter tredjelandes eventuelle flyvninger inden for EU. Ellers stilles de europæiske selskaber jo endnu svagere i den hjemlige konkurrence,” påpeger Per Henriksen.

Så sent som i slutningen af oktober slog Connie Hedegaard på en konference i Københavns Lufthavn fast, at EU ikke ville bøje sig for især kinesiske trusler om handelskrig og afbestilling af Airbus-fly.

Læs også:

EU’s klimakommissær Connie Hedegaard på tilbagetog

Hedegaard: EU giver ikke efter for pres