Danske chartergæster vælger luksushoteller på ferien

Hotelkvaliteten er blevet vigtigere end den perfekte strand eller gode udflugtsmuligheder, når danskerne rejser på ferie. Blandt de rejsende med Spies er antallet af gæster, der vælger fire- og femstjernede hoteller seksdoblet siden 2005.

I den kommende sommervil i hundredetusinder afdanskere rejse på charterferie og indlogere sig på et af de mange hoteller rundt omkring på feriedestinationerne. Og noget kan tyde på, at de rejsende er begyndt at opprioritere luksus og forkælelse på ferien. I hvert fald er flere charterrejsende blevet mere bevidste om at vælge dyrere hoteller, når rejsen skal bestilles, viser nye tal fra rejsearrangøren Spies.

Fra 2005 og frem til 2010 har gæsterne hos Danmarks største rejsearrangør købt væsentligt flere ophold på luksuriøse fire- og fremstjernede hoteller. I 2005 valgte tre procent af gæsternede dyre hoteller, men dette tal ermere end seksdoblet til 19 procent i 2010. Ifølge Spies er danskernes opprioritering af hotelkvaliteten et bevidst valg.

”Først og fremmest vil de gerne forkæles og have den samme standard, som de har derhjemme. Dernæst er hotellet begyndt at blive en ferie i sig selv, fordi de efterhånden har været på udflugter og benyttet de lækre strande. Dermed bliver hotellet og dets faciliteter omkring 80 procent af ferien,” siger kommunikationschef Torben Andersen fra Spies.

Spiesoplyser, at de luksuriøse hoteller naturligvis er dyrere end hoteller i en lavere kategori, og at prisen stiger med cirka20 procent for hver kategori. Hos Spies satser man i stigende grad på koncepthoteller som for eksempel de populære Sunwing Resort-hoteller med børnevenlige faciliteter. I alt 11 afdisse Spies-hoteller erbeliggende på Rhodos, Mallorca, De Kanariske Øer og i Thailand.

Ifølge Spies er de rejsende bevidste om, hvilken form for luksus, de vælger.

”De er ikke til marmor, guldhaner og røde gulvtæpper men i stedet hoteller med et klassisk, skandinavisk design med gode faciliteter,” siger Torben Andersen og tilføjer.

”Egypten har generelt en høj standard på hotellerne, og vi ser også, at Tyrkiet har formået at bygge lækre fire- og fremstjernede hoteller. Det samme er tilfældet på Mallorca, hvor man har revet de dårlige hoteller ned og erstattet dem med færre men flere luksuriøse hoteller. Derimod står det lidt stille i Grækenland, og i år kan vi se, at Tyrkiet sælger bedre end de græske øer på nuværende tidspunkt.”