DAT-fly i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

DAT: CPH må lytte til passagererne

Utilfredshed med de lange ventetider for indenrigsrejsende i CPH har skærpet tonen mellem DAT og lufthavnen. DAT opfordrer nu de rejsende til at henvende sig direkte til ledelsen i CPH med kritikken.

Pendlere på indenrigsruterne har igennem de seneste 14 dage rejst kritik af lange ventetider ved den centrale sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn mellem Terminal 2 og Terminal 3.

Problemerne er opstået siden den dedikerede indenrigsterminal, Terminal 1, blev lukket den 29. marts som et led i den nye takstaftale mellem lufthavnen og flyselskaberne.

Det er dog ikke alle, der er glade for ændringerne. Mange passagerer hos Danish Air Transport (DAT), der flyver på indenrigsruterne fra København til Bornholm og Karup, beretter om ventetider på over 30 minutter, og det har fået DAT til at råbe vagt i gevær over for lufthavnen, sådan som CHECK-IN.dk beskrev mandag.

I Københavns Lufthavn er man dog ikke videre forstående for den kritik, som DAT har fremsat.

“DAT var – som alle andre flyselskaber i Københavns Lufthavn – inviteret til informationsmøde op til takstforhandlingerne, og som baseflyselskab var DAT endvidere berettiget til at deltage i selve takstforhandlingerne. DAT valgte imidlertid at blive væk fra både informationsmøde og takstforhandlinger. Det er beklageligt, men det er ikke desto mindre et faktum,“ konstaterer pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Den udlægning er DAT ikke helt enig i.

“Vi deltog i det indledende møde om takstforhandlingerne den 22. november 2013, og i intet af det materiale vi fik udleveret, og den proces der blev beskrevet, blev der på noget tidspunkt talt om sammenlægning af indenrigs- og udenrigstrafik i CPH. Det stod bestemt ikke i mødeindkaldelsen, og havde vi vidst, at det var, hvad det drejede sig om, var vi mødt op til forhandlingerne,“ siger administrerende direktør i Danish Air Transport, Jesper Rungholm, til CHECK-IN.dk.

CPH: Ventetiderne er ikke længere
Samtidig afviser Københavns Lufthavn, at ventetiderne i sikkerhedskontrollen, som er det store stridspunkt, er blevet længere siden sammenlægningen.

“Da vi kørte Terminal 1 som en selvstændig operation havde vi også ventetider på mellem 15 og 20 minutter i spidsbelastningsperioder, så det er ikke ventetiderne, der har ændret sig. Derfor er kritikken af vores sikkerhedskontrol forfejlet,“ fastslår lufthavnens pressechef, der dog medgiver, at der er en anden vej gennem lufthavnen end tidligere for indenrigspassagererne.

DAT er trætte af at høre fra passagererne, at der er urimeligt lange ventetider. Derfor har selskabet nu opfordret passagererne til at kontakte Københavns Lufthavns ledelse direkte for at give udtryk for utilfredsheden.

“Noget tyder på, at vi ikke kan trænge igennem på vegne af vores passagerer, når de møder dårlig service i sikkerhedskontrollen. Hvis CPH ikke vil lytte til os, så må de i stedet lytte til passagererne,“ understreger Jesper Rungholm.

Foto: Morten Lund Madsen