Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

DAT lejer fly ud til græsk bekendt

Danish Air Transport har lejet et ATR42-fly ud til et græsk flyselskab, som i forvejen har et DAT-fly i flåden.

Danish Air Transport er hos den almindelige danske flypassager nok mest kendt for sine ruter fra København til Bornholm og Karup samt for sin rute fra Esbjerg over Billund til Stavanger og flyvninger for en vifte af charterarrangører. Men navnet kan godt snyde lidt. For en meget stor del af firmaets aktiviteter er flyvning for andre flyselskaber – ofte langt væk hjemmefra basen i Vamdrup vest for Kolding.

Og i de kommende to år kan danske turister, der rejser rundt i Grækenland, komme til at støde på et dansk-indregistreret fly, der tilhører Danish Air Transport. Kaptajnen, styrmanden og kabinebesætningen vil dog være grækere og arbejde for flyselskabet Sky Express. Det er nemlig det selskab, der har lejet et ATR42-fly fra Danish Air Transport på en to-årig såkaldt dry lease-kontrakt. Det er når udlejer kun stiller fly til rådighed og lejer selv stiller med besætning. I den anden grøft finder vi wet lease. Her kommer udlejer med fly og besætning samt står for at forsikring og vedligeholdelse af flyet.

Fløj for Cimber Air
Sky Express flyver til 24 destinationer på kryds og tværs af Grækenland. De opgaver løser Sky Express med tre Jetstream 41-fly og et enkelt ATR42-fly. Og det fly tilhører faktisk også Danish Air Transport, men har været lejet ud til Sky Express de seneste to år. Flyet er indregistreret i Grækenland som SX-GRY, men startede i 1986 med at flyve i Australien og i midten af 1990’erne fløj det for Cimber Air som OY-CIF.

Nu får flyet selskab af et søsterfly med registreringen OY-CIR.

Den ene af Sky Express’ Jetstream 41-maskiner fløj fra 1993 til 2004 for danske Sun-Air som OY-SVS.

OY-CIR i Sønderborg Lufthavn, da Danish Air Transport fra 2012 til 2014 fløj mellem København og Sønderborg.