Et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om at bakke op omkring SAS ved gældseftergivelse og forventer en fremtidig ejerandel på op til 30 procent. “Det forudsætter, at alle parter bidrager,” siger finansminister Nicolai Wammen.
Finansminister Nicolai Wammen (S) har fredag formiddag haft møde med partierne bag aftalen om SAS, hvilket er sket på baggrund af, at den svenske regering tirsdag i denne uge meldte ud, at man ikke ville skyde mere kapital i SAS.
Regeringen har sammen med Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgået en aftale om Danmarks fortsatte engagement i SAS, meddeler finansministeren på et doorstep pressemøde i Finansministeriet.
“SAS befinder sig i en vanskelig situation, og vi har taget stilling til , hvordan vi vil handle på det,” lød det fra Nicolai Wammen på pressemødet, der samtidig henviste til, at SAS har stor betydning for det danske samfund og for Københavns Lufthavn.
“Vi er enige om fra dansk side at hjælpe SAS med den plan, der skal bringe dem tilbage på sporet. Vi er klar til at eftergive gæld og have en betydelig ejerandel i SAS mellem 22 og 30 procent for at sikre danske interesser bedst muligt,” sagde Nicolai Wammen.
Eftergiver gæld på 3,5 milliarder kroner
Gælden, der bliver eftergivet, er på omkring 3,5 milliarder kroner, og med hjælpen følger dog også betingelser, da regeringen ikke blot vil udskrive en blankocheck.
“Det forudsætter, at alle parter, der skal sikre, at SAS kommer tilbage på rette kurs, bidrager. Det er et tilsagn om, at vi fortsat tager ansvaret på os, men nu må alle parter også gøre deres,” understregede finansministeren.
Finansministeren gjorde det klart, at de interessenter, der skulle bidrage var henholdsvis ledelsen, medarbejdere, ejerkreds og kreditorer.
Udover gældseftergivelsen er SAS klar til at skyde friske penge i SAS, hvis der findes andre investorer, der også vil gøre det, og der håber den danske regering, at der er en stor investor, der kan se en interesse i at investere i SAS, når omkostningerne er sænket og gælden er saneret.
Siden den svenske regerings melding om stop for yderligere støtte til SAS har der hersket usikkerhed om luftfartsselskabets fremtid. Nu har et politisk flertal i første omgang besluttet, at Danmark skal øge sin andel af ejerskabet for SAS.
Et skridt nærmere en afklaring
Hos Dansk Erhverv er der tilfredshed med, at et flertal i Folketinget er klar til at støtte SAS.
”Set med erhvervslivets briller er SAS en afgørende faktor i forhold til at sikre for eksempel, at man kan komme til og fra CPH Lufthavn fra stort set hele verden. Det har stor betydning for ikke bare danske, men også skandinaviske virksomheder. Derfor er det vigtigt, at der kommer en afklaring, der betyder, at SAS kan fortsætte. Den har vi ikke fået nu her, men vi er kommet et skridt nærmere, og det er absolut positivt,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport.
Ifølge branchedirektøren er det mange penge og arbejdspladser, som det drejer sig om, da luftfarten bidrager til dansk økonomi med 83.000 jobs og 52 milliarder kroner årligt til Danmarks BNP.
SAS-aktien går til vejrs
Aktiemarkedet har taget særdeles godt imod regeringens udmelding om at ville redde SAS. Ved middagstid er aktien handlet op til en kurs på 0,63 kroner, hvilket svarer til en stigning på 44 procent.
Stigningen sker på trods af det faktum, at de nuværende aktionærer vil blive voldsomt udvandet efter en kommende gældskonvertering og efterfølgende kapitalforhøjelse.
Relaterede artikler:
Nicolai Wammen ikke klar med SAS-beslutning