Bagageområdet i Københavns Lufthavn (Arkivfoto)

Derfor forsinkes din flybagage

I alt ni stykker bagage vil i gennemsnit blive forsinket per 1.000 flypassagerer. I 2011 blev ikke færre end 25,8 mio. kufferter forsinket, men i over halvdelen af tilfældene skete det i forbindelse med flyskifte.

De fleste flypassagerer har på et eller andet tidspunkt oplevet, at indchecket bagage ikke var med på bagagebåndet i lufthavnens ankomstterminal.

I 2011 var der på verdensplan 25,8 mio. stykker bagage, der ikke kom frem i rette stand eller til rette tid. Men alligevel er det i forbavsende få tilfælde, at det sker, når man tager i betragtning, at 2,87 mia. passagerer rejste med fly i samme periode.

Det betyder således, at der i gennemsnit var 8,99 stykker forsinket, beskadiget eller tabtbagage per 1.000 flypassagerer. Dermed kom 99 procent af alle kufferter frem til tiden, viser seneste udgave af SITA´s ‘Baggage Report’.

Resultatet er det bedste i de ni år, hvor SITA har udgivet den årlige bagagerapport. Samtidig er det en forbedring på ikke mindre end 20,3 procent i forhold til året før, hvor 32,3 mio. stykker bagage forsvandt.

Ifølge SITA repræsenterer den mere effektive bagagehåndtering en samlet besparelse på $650 mio. dollar, eller godt 3,9 mia. danske kroner.

Flyskifte er hyppigste årsag
Det irske lavprisflyselskab Ryanair har allerede været ude med en pressemeddelelse, hvor man fremhæver, at selskabetmere eller mindre er uofficiel europamester i at få bagagen frem til tiden.

Således er det kun i gennemsnit 0,5 stykke bagage per 1.000 passagerer, der bliver udsat for en eller anden form for uregelmæssighed hos Ryanair.

Ryanair har dog en god grund til at forsøge at stille sig frem i et positivt lys. Selskabet opererer udelukkende punkt-til-punkt ruter, hvilket eliminerer mulighederne for, at bagagen forsinkes eller forsvinder. I 53 procent af samtlige tilfælde forsinkes eller forsvinder bagagen nemligi forbindelse med et flyskifte, hvilket netop ikke indgår i Ryanairs koncept.

Uregelmæssigheder omkring bagagehåndering kan inddeles i tre hovedgrupper. I 85,6 procent af alle tilfælde er der tale om forsinket bagage, mens 11,9 procent af alle bagageuregelmæssigheder omhandler beskadiget bagage. I 2,5 procent af de rapporterede tilfælde, er der tale om tabt eller stjålet bagage, hvilket svarer til næsten 650.000 stykker bagage om året.

Årsagskoder og fordeling af ‘mishandled’ bagage 2011

Årsagskode Fordeling i procent
Transfer ‘mishandling’ 53 %
Ikke lastet på flyet 15 %
Fejl i billet / security / øvrige 13 %
Lufthavn/ told / vejr / vægt-rumfang begrænsning 7 %
Lastet i forkert fly 5 %
‘Mishandling’ i ankomstlufthavn 4 %
Fejl i bagagetag 3 %

Kilde: SITA Baggage Report 2012

SITA er en international IT- og kommunikationsvirksomhed, som har lufthavne og luftfartsselskaber over hele verden som kunder.

Den samlede rapprort kan læses fra dette link.