Derfor giver Las Vegas-ruter udfordringer for Norwegian

Om sommeren kan der blive over 40 graders varme i Las Vegas, hvilket er årsagen til, at Norwegian kun vil flyve til spillebyen om vinteren.

Det kom tidligere på ugen frem, at Norwegian sommerlukker selskabets ruter fra Skandinavien til Las Vegas, således at der fremover kun vil blive fløjet til spillebyen i Nevada-ørkenen i vinterhalvåret.

Norwegian har rent faktisk haft god belægning på ruten fra København til Las Vegas i denne sommer, men selskabet anfører, at der med de gældende slot-tider (ankomst- og afgangstider, red.) er operationelle udfordringer på grund af den ekstreme varme. I sommermånederne i juni, juli og august ligger de højeste temperaturer tæt på eller lige over 40 grader midt på dagen, og da Las Vegas McCarran International Airport samtidig ligger i 665 meters højde, giver det operationelle udfordringer.

Det vil ofte ikke være muligt at sælge alle sæder på flyene af hensyn til vægtbegrænsninger for at kunne få flyene i luften.

“Vi benytter Boeing 787 Dreamliner på vores langdistanceruter, og det er et af verdens mest moderne fly. Vi har i gennemsnit omkring 90 procent belægning på flyene, hvilket betyder, at vi flyver med stort set fyldte fly,” siger Daniel Kirchhoff, der er informationschef hos Norwegian i Danmark.

På ruterne fra Oslo, Stockholm og London til Las Vegas har Norwegian fået slot-tider med afgang sidst på eftermiddagen, hvor luften over lufthavnen er varmest, og derfor er beslutningen om kun at flyve om vinteren baseret på kombinationen af slot-tider og de ekstremt høje temperaturer. Norwegian vil nemlig få svært ved at holde en belægning på 90 procent, hvis der af hensyn til vægtbegræsninger må sælges færre sæder per afgang.

Tidtabellen på ruten fra København er dog væsentligt bedre egnet til trafik om sommeren. Her lander flyet i Las Vegas kl. 20.15 og flyver tilbage kl. 22.15, hvorfor varmen ikke giver problemer for denne rute. Men det giver ikke mening for Norwegian kun at operere fra én lufthavn i Skandinavien.

“Med vores setup er det naturligt, at vi strømliner operationen således, at alle Las Vegas-ruterne fra næste år bliver sæsonruter. Dette gør operationen mere smidig og skaber et endnu stærkere rutenetværk,” forklarer informationschefen.

Mere tid og banelængde
Den tekniske forklaring bag de operationelle udfordringer hænger sammen med kombinationen af varme og lufttryk, der betyder, at der skal benyttes mere brændstof samt end længere bane end normalt for at få Dreamliner-flyet i luften midt i eftermiddagsheden.

Den stærke varme og det lavere lufttryk nedsætter mængden af luft, der trænger ind i motoren, hvilket betyder, at der ikke tilføres nok brændstof til at kunne opretholde den korrekte blanding af brændstof og luft. Hermed får motoren mindre effekt og nedsætter det tryk, der skabes i turbofanmotorerne. Således øges mængden af tid og banelængde, før flyet kan komme i luften.

Med lufthavnens  beliggenhed i 665 meters højde over havets overflade er lufttrykket omkring 83,1 hPa (hektopascal, red.) mindre end ved havets overflade, da lufttrykket falder med 0,125 hPa per meter, man kommer op i højderne. Det byder samtidig på den udfordring, at den tyndere luft har færre luftpartikler, og det er disse der er med til at skabe opdrift, når de bevæger sig på tværs af vingerne. Derfor skal flyet bevæge sig hurtigere for at komme i luften.

British Airways og Virgin Atlantic er to af de største operatører på ruterne mellem London og Las Vegas. Virgin Atlantic flyver tilbage til London midt på eftermiddagen, mens British Airways flyver både om eftermiddagen samt kl. 21.00 om aftenen. Begge selskaber benytter dog Boeing 747-400 fly, der har fire motorer, således at der er mere kraft til at få flyet i luften indenfor banelængden på 4.100 meter.

Herudover er det ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt en fordel at have fire motorer til at løfte flyet, så man bliver mindre sårbar, hvis en af motorerne sætter ud under opstigningen.

Den hidtil varmeste dag i Las Vegas blev målt den 19. juli 2005, hvor termometret nåede op på 47 grader celcius i skyggen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian sætter samtlige Las Vegas-ruter på pause

Endnu en Norwegian-rute til spilleby

Til Las Vegas i konkurrence med British Airways

Las Vegas, San Juan og St. Croix fra CPH

Norwegian åbner CPH-rute til Las Vegas