Lavprisflyselskaber i CPH Go. (Foto: Ernst Tobisch/CPH)

Dobbelt op på Eindhoven-rute

Transavia’s rute mellem Eindhoven og København bliver helårlig og kommer op på otte ugentlige flyvninger. Dermed er antallet af flyvninger på ruten fordoblet siden den åbnede som sommerrute i 2013.

Hollandske Eindhoven er sandsynligvis ikke den første by, der falder en ind, når mange danskere tænker på attraktive storbyferiemål i Europa. Ikke desto mindre lykkes det i sommersæsonen det hollandske lavprisselskab Transavia at få passagerer ombord på sin daglig flyvning mellem København og Eindhoven alle ugens dage.

Og nu udvider hollænderne betjeningen betragteligt, idet de gør den til en helårsrute og skruer op til otte ugentlige flyvninger fra vintersæsonen. Lørdagsflyvningen sløjfes, til gengæld bliver der to daglige rotationer på onsdage og torsdage.

Dermed kommer den udbudte ugentlige sædekapacitet til at være blevet fordoblet siden opstarten i april 2013, hvor man startede ud med fire ugentlige flyvninger i sommersæsonen. På årsplan vil der med omdannelsen fra sæsonrute til helårsrute være tale om langt over en fordobling af antal udbudte sæder.

Transavia benytter ligesom Ryanair og easyJet Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO.

Stor satsning i Danmark
Transavia etablerede sig første gang i Danmark i slutningen af 2008 efter konkursen i Sterling Airlines.Her kom man i de følgende år i kraftig konkurrence med Norwegian, Cimber Sterling og easyJet, der alle ønskede at have en bid af lavprismarkedet fra det krakkede selskab.

Transavia trak det korteste strå i kampen om det danske lavprismarked og besluttede i september 2010 at trække sig fra Danmark allerede med virkning fra 1. november samme år. Det blev en noget tumultarisk exit, da Transavia var meget modvillige i forhold til at følge reglerne i EU-forordning 261/2004, hvor mange rejsende var kommet i klemme med bookinger, der ikke kunne honoreres.

Fly fra Transavia og easyJet foran CPH GO. Foto: Københavns Lufthavn / Arne V. Petersen.