Kabine i Boeing 737-800 fra Norwegian. (Foto: Norwegian | PR)

Dramatisk passagerfald hos Norwegian

Norwegian mistede i november ikke færre end 600.000 passagerer, hvilket svarer til en tilbagegang på 21 procent. Til gengæld er enhedsindtægterne stigende.

Den igangværende hestekur i Norwegian begynder for alvor at virke. Det er trafiktallene fra november et meget synligt bevis på.

I første måned af vintertrafikprogrammet reducerede Norwegian den udbudte kapacitet med 27 procent, og det resulterede i en nedgang i passagertallet fra 2.877.549 til 2.283.821 passagerer.

Dermed var der i november 593.728 færre passagerer med Norwegian i forhold til samme måned sidste år. Dermed er hver femte passager forsvundet fra det norske lavprisflyselskab.

Stigende enhedsindtægter
Det  skyldes dog ikke, at passagerene nødvendigvis har vendt selskabet ryggen, fordi man ikke længere synes om produktet. Med en reduceret kapacitet gennem rutetilpasninger, vil der naturligt være færre passagerer. Omvendt har en stigning i billetindtægterne på 12 procent nok også betydet, at flere passagerer vælger andre alternativer.

Den reducerede kapacitet har samtidig medført, at belægningsprocenten er steget med 4,2 procentpoint til i alt 83,0 procent. Det betyder, at enhedsindtægterne er steget med 18 procent, således at selskabet havde en indtægt på 0,31 norske kroner per produceret sædekilometer.

“Jeg er godt tilfreds med, at vi fortsætter med at levere højere enhedsindtægter, højere belægningsgrad og bedre punktlighed. Den planlagte kapacitetsreduktion påvirker tallene positivt i tråd med strategien om at gå fra vækst til lønsomhed. Også i denne måned har vi justeret ruteporteføljen og kapaciteten for den kommende vintersæson og næste sommer for at sikre, at vi er godt positionerede til at møde efterspørgslen,” siger fungerende koncernchef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

Stadig driftsunderskud
Trods en markant stigning i enhedsindtægterne er der stadig et stykke vej til rentabilitet i de svære måneder i lavsæsonen. 

Med en produktion på 6.190 millioner sædekilometer i november var trafikindtægterne på 1,9 milliarder norske kroner. Omkostningerne per produktet sædekilometer var i henhold til seneste kvartalsrapport estimeret til 0,435 norske kroner, hvorfor omkostningerne har ligget på 2,7 milliarder norske kroner.

Forskellen på 800 millioner norske kroner skulle i grove træk hentes ind via salg af supplerende tillægsydelser, men her er der skønsmæssigt kommet 450 millioner kroner i kassen baseret på en gennemsnitlig indtægt på omkring 196 norske kroner per passager.

Aktiemarkedet på Oslo Børs reagerede ved at sende kursen op med 3,15 procent ved middagstid torsdag.

 

Relaterede artikler:

Fortsat stigende enhedsindtægter hos Norwegian

Tilpasning sender Norwegian på europæisk fjerdeplads

37.3 millioner passagerer hos Norwegian