Norwegian Boeing 737-800 (Foto: Norwegian | CC 3.0)

Fortsat stigende enhedsindtægter hos Norwegian

For sjette måned i træk kan Norwegian rapportere om en stigning i enhedsindtægterne. De højere billetpriser bidrog til at sikre nogenlunde balance i regnskabet i september.

Spareprogrammet Focus 2019 begynder for alvor at sætte sin spor hos Norwegian. Målet har været, at det norske lavprisflyselskab skal reducere omkostningerne med to milliarder norske kroner i 2019, og en af metoderne er at reducere produktion, der ikke er lønsom.

Ved årets start forventede Norwegian en kapacitetsvækst på mellem fem og 10 procent, men har sidenhen nedjusteret til maksimalt fem procent som følge af MAX-groundingen.

September måneds trafiktal viste da også, at hestekuren begynder at virke. Produktionen blev øget med én procent, men salget løftede sig med to procent, da belægningen endte på 89,9 procent.

Mere vigtigt var, at enhedsindtægterne steg for sjette måned i træk. Indtægten per produceret sædekilometer i september nåede således op på 0,35 norske kroner, hvilket var seks procent mere end samme måned sidste år.

“Vi er tilfredse med, at enhedsindtægterne er steget for sjette måned i træk. Nu, hvor Norwegian bevæger sig fra vækst til lønsomhed, er det også positivt, at efterspørgslen er god og stabil. Driftsmæssigt fortsætter selskabet med at levere bedre og bedre resultater, og vi er godt på vej til at nå målet om en omkostningsreduktion på to milliarder norske kroner i 2019,” siger Geir Karlsen, der er fungerende koncernchef i Norwegian.

Balance mellem indtægter og udgifter
Ser man på udviklingen i passagertallet, så er der i øjeblikket en tilbagegang. I september rejste 3.310.424 passagerer med Norwegian, hvilket var omkring 136.000 færre end samme måned året før. Det repræsenterer samtidig et fald på omkring fire procent.

Men i sidste ende handler det om, hvor meget kunderne betaler for billetterne.

Produktionen i september var på 8,869 millioner passagerkilometer, hvilket ved en enhedsindtægt på 0,35 norske kroner per passagerkilometer betyder en samlet billetindtægt på 3,1 milliarder norske kroner. Ifølge den seneste kvartalsrapport forventede Norwegian en enhedsomkostning på 0,43 norske kroner per passagekilometer, hvorfor udgifterne har været på 3,8 milliarder norske kroner.

Salget af tillægsydelser har dog givet minimum 185 norske kroner i gennemsnit per passager, hvorfor indtægten på denne konto har været omkring 615 millioner norske kroner. Dermed tyder det på, at Norwegian isoleret set havde mere eller mindre balance i driftsregnskabet i september måned.

“Udsigterne for fremtiden er lovende, og for den kommende vintersæson har vi justeret ruteporteføljen og kapaciteten for at sikre, at vi er godt positionerede til at imødekomme efterspørgslen,” understreger Geir Karlsen.

 

Relaterede artikler:

Ingen flyskam hos Norwegian

Stærke trafiktal fra Norwegian

Fremgang i trafiktal fra Norwegian