Dreamliner-brand skaber nervøsitet

Fredagens brand i et Dreamliner-fly fra Ethiopian Airlines skaber nervøsitet blandt de rejsende. Men den britiske havarikommission AAIB kunne i lørdags udsende en erklæring, der friholder APU og batterier som årsag til branden i drømmeflyet.

Boeings højtprofilerede langdistancefly 787-8 Dreamliner nåede at få øgenavnet “Lateliner“, inden flyet kom i drift. Det var de langvarige forsinkelser, der fik kritikere til at påhæfte dette prædikat på Boeings drømmefly. Nu har flyet fået et nyt øgenavn. Det hedder nu “Burnliner“ med henvisning til de problemer, der opstod med antændelse af flyets batterier og nu senest branden i et Ethiopian Airlines-fly fredag eftermiddag i London Heathrow Airport.

En hændelse, som Boeing Commercial Aircraft ikke havde brug for lige nu, hvor man kæmper for at genvinde tilliden til Dreamliner-flyet, mens hovedkonkurrenten Airbus aggressivt markedsfører sit kommende A350 XWB-langdistancefly.

Derfor rykkede Boeing også ud med en tidlig melding, så snart hændelsen i London Heathrow Airport nåede medierne.

“Vi er bekendt med 787-hændelsen i Heathrow Airport og har Boeing-personale på stedet. Vi arbejder på fuldt ud at forstå hvad der er sket og efterfølgende at reagere på det,“ hed det i en Twitter-meddelelse fredag eftermidag.

Dreamliner-flyet fra Ethiopian brød i brand, mens det stod fjernparkeret i Heathrow Airport, og lufthavnen valgte fredag kl. 16.30 lokal tid at alarmere London Fire Brigade, der sendte mandskab fra brandstationerne i Heathrow, Heston og Hillingdon til lufthavnen for at deltage i indsatsen sammen med lufthavnens egen brand- og redningstjeneste.

Imens valgte flere bekymrede flypassagerer, der havde bestilt billetter til Dreamliner-flyvninger, at tage kontakt med de respektive flyselskaber for at sikre sig, at alt var, som det skulle være. Det skete også for Norwegian, der fik flere henvendelser fra nervøse kunder.

“Det er for tidligt at sige noget om denne hændelse, men vi følger nøje med,“ hed standardsvaret fredag aften på Twitter-profilen @Fly_Norwegian, der repræsenterer det norske lavprisflyselskab.

Havarikommission frikender batterier
Den britiske havarikommission, Air Accidents Investigation Branch (AAIB), sendte fredag eftermiddag et efterforskningshold til Heathrow Airport for at undersøge hændelsen.

Der har formentlig været et vist pres fra Boeing for at få konstateret, hvorvidt batterierne kunne være årsagen til branden. Allerede lørdag rykkede AAIB ud med en erklæring, der udelukkede, at branden kunne have opstået i området ved batterierne og APU-strømforsyningen.

I erklæringen fra AAIB fremgår det, at Boeing 787-8 flyet fik røgskader i kabinen samt omfattende skade fra varmeudviklingen øverst i flykroppens bageste del.

Flyet står nu i en hangar i Heathrow Airport, hvor et bredt sammensat team skal klarlægge årsagen til branden. Udover repræsentanter fra AAIB deltager også repræsentanter fra den amerikanske havarikommission NTSB, de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, Boeing Commercial Aircraft, Ethiopian Airlines samt de britiske luftfartsmyndigheder UK CAA og endelig det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA.

Mens undersøgelserne pågår, vil alle operatører af Dreamliner-flyet, herunder Norwegian, formentlig holde vejret af frygt for, at årsagen til branden er af en sådan karakter, at Dreamliner-flyene på ny kan risikere en grounding.