Dreamliner-motorer slår revner

Den amerikanske havarikommission advarer om, at General Electric-motorer, som anvendes på Boeing 787 Dreamliner og 747-8 fly, kan slå revner.

Den amerikanske havarikommission, National Transportation Safety Board (NTSB) har anbefalet en øjeblikkelig grounding af udvalgte Boeing 787 Dreamliner og Boeing 747-8 fly med GEnx-motorer, indtil flyenes motorer er undersøgt for revner.
NTSB’s anbefaling kommer efter tre hændelser med blandt andet en helt ny Dreamliner til Air India. Under de afsluttende tests i juli forud for leveringen til Air India fik flyet motorproblemer, mens det taxiede på jorden i lufthavnen i Charleston i staten North Carolina.
Det er en række revner i forbindelsesleddet mellem motorens turbine og fan-blade i flere næsten nye motorer fra General Electric, der får NTSB til at gribe ind. Havarikommissionen skriver i et brev til de amerikanske luftfartsmyndigheder, at revnerne ikke skyldes metaltræthed. Producenten af GEnx-motorerne, General Electric, vurderer, at et fugtigt klima kan være med til at skabe revnerne.
Havarimyndighederne frygter, at flere motorer på samme fly vil blive ramt af fejlene på samme tid, eller at et to-motors fly vil miste kraften på den ene motorer og være nødsaget til at flyve på én motor over vand i op til 5,5 timer.
Afbrød starten
I starten af september oplevede besætningen på et Boeing 747-8 fragtfly fra Air Bridge Cargo, at motorkraften på den ene af flyets fire motorer faldt under start. Besætningen af brød starten og kunne efterfølgende konstatere store skader på motorens turbine.
General Electric (GE) og Boeing har iværksat en hasteinspektion af motorerne på i alt ni Boeing 747-8 fragtfly.
Selskaber som airberlin og TUI Fly har valgt GEnx-motorer på deres kommende Boeing 787 Dreamliner-fly.
Passagerversionen af den nye jumbojet, 747-8, er blandt andet købt af Lufthansa, der har sat de første eksemplarer i drift. De tyske fly er udstyret med GEnx-motorer, men flyene indgår ikke i den pulje af fly, som GE og Boeing inspicerer.