Norwegian og Ryanair side om side. (Arkivfoto: Torp Sandefjord Lufthavn)

DRF: Uafhængige flyselskaber kan volde problemer

Rejsende kan få svært ved at blive ombooket i forbindelse med aflysninger, hvis de har valgt et flyselskab, der ikke samarbejder med andre selskaber.

Sommerferien er skudt i gang, men det betyder også højsæson for kedelige forsinkelser og aflysninger af fly. Mange passagerer må se ferien blive forkortet eller i værste fald helt aflyst, når for eksempel flyselskaber uden for de store selskabsalliancer ikke kan stille med personale eller et fly. Det oplevede mange Norwegian-passagerer for godt en uge siden, da selskabet masseaflyste flyvninger på grund af mangel på piloter.

”Hvis flyrejsen bliver aflyst, er det som udgangspunkt flyselskabets ansvar at ombooke passagerens billet til en anden flyvning så hurtigt som muligt. Flyselskaber uden for de store alliancer kan have vanskeligt ved at ombooke deres kunder på andre flyselskaber, da de ikke har nogen samarbejdspartnere, der kan træde til. Det kan også være sværere at finde reservefly. Vi er nemlig inde i højsæsonen, hvor alle fly er på vingerne”, siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Eksempelvis kan SAS trække på sit samarbejde med Lufthansa og mange andre selskaber med hensyn til ombookninger på fordelagtige vilkår, mens et selskab som Norwegian skal købe plads på konkurrenternes fly til normalpris, hvis passagerer skal ombookes.

Behjælpelige med at ombooke
Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er passagerne dækket meget forskelligt ved aflysninger og forsinkelser alt efter, hvilken ferie de har købt.

”Hvis flybilletten er en del af en pakkerejse, skal rejsebureauet sørge for at gæsten bliver kompenseret ud fra de regler, der er i den danske pakkerejselov. De kan også være behjælpelige med at ombooke til andre selskaber uden ekstraomkostninger for forbrugeren”, fortæller Lars Thykier.

Krav på at ophæve rejsen
Kunder der kun har købt en flybillet skal ved aflysninger eller store forsinkelser have valget mellem at få refunderet billetten eller blive ombooket til en rejse på samme billetklasse hurtigst muligt. Og så er der et særligt issue, hvis flyrejsen skal føre den rejsende frem til en event af den ene eller anden slags.

”Står du i lufthavnen og kan se, at din bookning på grund af en forsinkelse eller aflysning vil gøre, at du misser en oplevelse, hvor eventbilletten er en del af pakkerejsen, kan du i mange tilfælde have krav på at ophæve hele rejsen, hvis det er det, du ønsker. Har du selv har booket flybilletten vil pengene fra entrebilletten til for eksempel en musical samt omkostningerne forbundet med hotelværelset være tabt, hvis flyet ikke kommer af sted til tiden,” lyder det fra Lars Thykier.

Han opfordrer rejsende til at holde sig løbende opdateret med udviklingen på flyselskabernes hjemmesider, når ferien skal til at begynde. Samtidig opfordrer direktøren for foreningen af rejsebureauer ikke overraskende rejsende til at drage nytte af den rådgivning, vejledning og eventuel kompensation for tabt tid på rejsemålet, som er forbundet med et køb af en pakkerejse hos et rejsebureau.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian: DRF kørte skræmmekampagne

DRF puster nyt liv i konkurs-debat

Rejsebureauer: Flyselskaber skævvrider rejsebranchen

Norwegian-aflysninger rammer Danmark