Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Driftsoverskud på en milliard kroner i Norwegian

Norwegian er i 2022 kommet stærkt tilbage efter rekonstruktionen og leverer et driftsoverskud på omkring en milliard kroner. Selskabet forventer et stærkt 2023.

Selvom Norwegian ikke uventet sluttede fjerde kvartal af 2022 af med et beskedent underskud, så kunne det ikke ødelægge et årsresultat, hvor det norske lavprisflyselskab atter tjener penge.

Selskabet med de rødnæsede fly omsatte for næsten 18,9 milliarder norske kroner, hvilket svarer til 12,9 milliarder danske  kroner. EBIT-driftsresultatet lød på 1,5 milliarder norske kroner (1.03 milliarder danske kroner).

Efter finansielle omkostninger og skat ender bundlinjen på en milliard norske kroner. (690 millioner danske kroner)

“For Norwegian var 2022 præget af stærk operationel drift i et år, hvor luftfarten oplevede betydelige kapacitetsudfordringer på tværs af lufthavnene i Europa. For hele året leverer vi et driftsresultat på 1502 millioner norske kroner – på trods af rekordhøje brændstofpriser og en stærk amerikansk dollar,” siger Geir Karlsen, koncernchef  Norwegian.

Ancillary revenues redder bundlinjen
Regnskabet viser, art Norwegian er kommet noget tættere på balance mellem enhedsindtægter og enhedsomkostninger. Der blev i 2022 produceret 27.382 millioner passagersædekilometer, hvoraf det lykkedes at sælge, hvad der svarer til 83 procent heraf.

Enhedsindtægterne landede på 0,66 norske kroner, mens enhedsomkostningerne var 0,71 norske kroner. Til gengæld havde Norwegian en supplerende indtægt per passagerer på 161 norske kroner via de såkaldte ancillary revenues, der er indtægter fra salg af bagage, sædevalg og øvrige gebyrer. Med samlet 17,84 millioner passagerer svarer det til en indtægt på næsten 2,9 milliarder norske kroner.

I 2023 forventer Norwegian at kunne reducere enhedsomkostningerne (eksklusiv brændstof) med yderligere op til 10 procent sammenlignet med 2022.

Et af Nordens førende selskaber i 2023
Norwegian var et af de selskaber, der var mindst påvirket af sidste sommers udfordringer efter den massive genopretning efter COVID-19, og selskabet mener nu at have et stærkt udgangspunkt for at tage rollen som et af Nordens førende flyselskaber i 2023.

“Forbrugernes efterspørgsel efter flyrejser kan blive påvirket af den nuværende høje inflation og stigende renter. Nuværende bookingtrends er dog fortsat opmuntrende, og den netop gennemførte nytårsudsalgskampagne understøtter dette. Synlighed frem i tiden er fortsat noget lav, da mange kunder vælge at bestille rejser tættere på rejsedatoen,” hedder det dog advarende.

I den kommende sommer vil Norwegian tilbyde flere end 300 ruter på tværs af de nordiske markeder, og det forventes at ske med en flåde på 81 fly i den kommende sommer.

Boeing 737 MAX-fly, som Boeing skulle have leveret i dette forår, er blevet forsinket, men Norwegian har i stedet indgået en aftale med Air Lease Corporation (ALC) om lease af seks Boeing 737 MAX 8, der indtil for nylig var i drift for nu konkursramte Flyr.

 

Relaterede artikler:

Norwegian øger fokus på forretningsrejsende

Tæt på milliardoverskud i Norwegian

Lander driftsunderskud på to milliarder kroner