Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Drømmeflyet er hjemme i Skandinavien

Torsdag aften i sidste uge fik Norwegian officielt overdraget selskabets første Dreamliner-fly. Søndag formiddag landede det så endelig i Oslo´s Gardermoen-lufthavn under stor mediebevågenhed.

Torsdag den 27. juni var op imod 100 mennesker samlet til middag i “Future of Flight“ centeret på Boeing Everett Factory. Anledningen var leveringen af Boeings første Dreamliner-fly, og tilstede var repræsentanter for Boeing Commercial Aircraft, flyleasingselskabet ILFC, Norwegian samt repræsentanter fra skandinavisk presse.

Her fandt den formelle levering af Dreamlineren med produktionsnummer 102 sted. Og lørdag kl. 16.00 lokal tid satte Norwegians administrerende Bjørn Kjos og en ledsagende skandinavisk delegation sig til rette i flyet med den irske registrering EI-LNA.

Herefter gik kursen hjemover mod Skandinavien med flykaptajnerne Torstein Hoås og Fredrik Lambeck i cockpittet. Søndag formiddag omkring kl. 10.30landede Dreamliner-flyet med rutenummer DU7871 i Oslo´s Gardermoen lufthavn efter en flyvetur på 8 timer og 20 minutter hjem fra fabrikken i Seattle på USA´s vestkyst.

Mange flyentusiaster havde taget opstilling for at forevige øjeblikket, hvor Dreamlineren satte hjulene på norsk jord. Det skete under usædvanlig stor mediebevågenhed, hvor norsk TV2 sendte direkte fra landingen. Sjældent har der været så meget hype omkring et nyt fly, som det var tilfældet i går i Oslo.

“Dette er et vigtigt skridt på vejen mod at styrke vores position i markedet og sikre konkurrencekraft i fremtiden. Vores passagerer og alle os i Norwegian har set frem til dette i lang tid. Jeg er overbevist om, at vores kunder vil sætte stor pris på at flyve med dette splinternye fly. Vores mål er også at have den mest miljøvenlige og omkostningseffektive flåde, hvilket Dreamlineren i allerhøjeste grad vil bidrage til,“ siger Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos i forbindelse med overlevering af flyet.

Glæden over modtagelsen af drømmeflyet blev dog en kende spoleret af SAS, der i ugens løb havde bestilt 12 nye langdistancefly, heraf otte supermoderne Airbus A350 XWB-fly. Det var da også Norwegians holdning til SAS-flykøbet, som var det hyppigst forekommende spørgsmål til Bjørn Kjos efter landingen i Oslo i går.

Blot et fly
Nyheden om overleveringen af Norwegians Dreamliner havde ellers hurtigt fået mere end 2.000 “likes“ på det norske flyselskabs Facebook-side, der følges af mere end 200.000 mennesker.

Det var dog ikke alle, der var lige begejstrede. En bruger skrev således: “Sikke et postyr på grund af et nye fly. Det har et cockpit, vinger, smalle sæder og sur betjening. Tror I, at medierne i Polen gik ligeså meget amok, da LOT modtog deres Dremliners. Næppe!“

Under alle omstændigheder har Norwegian fået et splinternyt langdistancefly, der skal flyve op til 291 passagerer fra Skandinavien til Bangkok, New York og Fort Lauderale i fremtiden.

Norwegian har bestilt i alt otte eksemplarer af drømmeflyet, men det første fly tilhører ikke formelt det norske lavprisflyselskab. Ejeren af flyet er International Lease Finance Corporation (IFLC), der har leaset flyet ud til Norwegian.