Fly fra Air Europa. (Foto: Air Europa | Facebook.com | PR)

Dropper atter en gang at overtage SkyTeam-selskab

Det lykkedes ikke International Airlines Group at få EU-Kommissionen til at give grønt lys til, at den store koncern kunne overtage Air Europa, og derfor har man nu valgt helt at skrinlægge planerne.

Allerede inden COVID-19-pandemien havde International Airlines Group (IAG) blikket rettet mod det spanske flyselskab Air Europa, men planerne blev skrinlagt, da EU-Kommissionen iværksatte en undersøgelse af, om overtagelsen kunne være konkurrenceforvridende.

I august 2022 fik IAG dog en ejerandel i SkyTeam-selskabet, fordi man konverterede et usikret lån på 100 millioner euro (746 millioner kroner), der var blevet ydet til ejeren Globalia i marts 2022, til en aktiepost på 20 procent i Air Europa.

Siden har den store koncern arbejdet på at overtage hele flyselskabet, men i forbindelse med at IAG netop har præsenteret regnskabet for andet kvartal, er det kommet frem, at planerne nu er blevet droppet på ny.

Kan få TAP-interesse til at blusse op
I løbet af foråret har IAG forsøgt at overbevise EU-Kommissionen om, at det ikke ville være til skade for den fri konkurrence, hvis også Air Europa kom ind i porteføljen, der i forvejen blandt andet tæller British Airways, Vueling, Iberia og Aer Lingus.

Der var udsigt til, at EU ville afvise opkøbet, men ved at komme med forskellige indrømmelser håbede IAG, at man kunne redde det. Nu bekræfter koncernchef Luis Gallego dog, at Kommissionen ikke vurderede, at indrømmelserne var store nok til, at man kunne nikke til handlen.

”Det er ikke længere til gavn for vores aktionærer, og det er årsagen til, at vi nu opgiver dette forehavende,” tilføjer Gallego ifølge Reuters. Beslutningen resulterer i, at IAG skal betale et gebyr på 50 millioner euro (373 millioner kroner) til Air Europa.

Nyheden har fået analytikere til at spekulere i, hvorvidt IAG nu vil være mere interesseret end tidligere i at få fingre i TAP Air Portugal, som den portugisiske regering er i færd med at sælge.

Driftsresultatet falder en kende
I tillæg til de nu skrinlagte planer kom det også frem, at IAG har omsat for knap 8,3 milliarder euro (61,9 milliarder kroner) fra begyndelsen af april til og med slutningen af juni. Det er 7,8 procent mere end i samme kvartal sidste år, hvor omsætning lød på 7,7 milliarder euro (57,4 milliarder kroner).

Driftsresultatet er blevet lidt mindre. I det forgangne kvartal endte det på 1,24 milliarder euro, hvilket svarer til 9,2 milliarder kroner. Det tal repræsenterer et beskedent fald på 0,8 procent i forhold til de 1,25 milliarder euro (9,3 milliarder kroner), som blev bogført i andet kvartal af 2023.

Ifølge IAG forventer koncernen, at efterspørgslen på en række nøglemarkeder fortsat vil være stærk året ud, ligesom man regner med at øge den samlede kapacitet med syv procent i forhold til sidste år.


Relaterede artikler:

Overraskende flot kvartalsresultat fra IAG

Lufthansa og IAG kæmper med EU-Kommissionen

IAG i nyt forsøg på overtagelse af Air Europa