Air Europa-fly. (Foto: Air Europa | Facebook.com | PR)

IAG i nyt forsøg på overtagelse af Air Europa

International Airlines Group har indgået en aftale, som kan resultere i, at luftfartskoncernen overtager hele ejerskabet af Air Europa. Det kræver dog, at flere myndigheder godkender handlen.

Allerede inden COVID-19-pandemien havde International Airlines Group (IAG) en ambition om at overtage det spanske flyselskab Air Europa, hvoraf størstedelen i øjeblikket er ejet af rejsekoncernen Globalia.

Planerne blev droppet, da EU-Kommissionen og konkurrencekommissær Margrethe Vestager iværksatte en undersøgelse af overtagelsen, da man fra EU’s side var bekymret for, om handlen potentielt kunne føre til højere billetpriser samt et produkt af lavere kvalitet.

I august sidste år overtog IAG dog ejerskabet af en del af SkyTeam-flyselskabet, da koncernen konverterede et usikret lån på 100 millioner euro (744 millioner kroner), der var blevet ydet til Globalia i marts 2022, til en 20 procent ejerandel i Air Europa.

Får stor aktiepost i IAG
Luftfartskoncernen gør nu atter et forsøg på at få hele Air Europa ind i porteføljen, der i forvejen blandt andet tæller British Airways, Iberia, Aer Lingus og Vueling, da IAG netop har indgået en aftale med Globalia om at overtage de resterende 80 procent af flyselskabet.

Parterne er blevet enige om en købspris på 400 millioner euro (3 milliarder kroner) for de 80 procent således, at den samlede pris for Air Europa i alt bliver 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner), når man medregner lånet fra 2022.

Beløbet skal udbetales i tre rater. Den første udbetaling vil bestå af 100 millioner euro i rede penge (744 millioner kroner) samt for 100 millioner euro aktier i IAG, hvilket vil resultere i, at Globalia bliver en af de store aktionærer i koncernen. De to resterende rater bliver på 100 millioner euro hver, og de udbetales henholdsvis et og to år efter, at handlen er blevet godkendt.

Kræver grønt lys fra myndigheder
Selvom parterne er nået til enighed om købssum og betingelser for handlen, er det ikke nødvendigvis givet, at IAG vil have held til at overtage Air Europa. Det kræver nemlig, at konkurrencemyndigheder og andre autoriteter fra både Spanien, Storbritannien og EU vil acceptere aftalen.

IAG håber dog, at det sker, da koncernen særligt ser perspektiver i de muligheder, som et køb af Air Europa giver for at udbygge flytrafikken mellem Europa samt Latinamerika og Caribien, da flyselskabet både har et rutenetværk samt en god tilstedeværelse og et velanset navn i disse verdensdele.

Såfremt handlen går i vasken, kan IAG i øvrigt ende med at skulle betale en sum på 50 millioner euro, som svarer til 372 millioner kroner, i henhold til de betingelser, som er blevet aftalt mellem koncernen og Globalia, lyder det.


Relaterede artikler:

IAG overtager 20 procent af Air Europa

IAG i nyt forsøg på at sikre sig en bid af Air Europa

EU-Kommissionen vil granske IAG-køb af Air Europa