DSB vil være mest præcise

I alt 500 mio. kroner er afsat til en ny ambitiøs DSB-plan, der hedder “Kunder til Tiden“. Togenes rettidighed skal fremover måles i sekunder, når DSB vil sikre sig en plads i toppen af europæisk togdrift.

Tidligere hed det “Tog til Tiden“. Fremover hedder det “Kunder til Tiden“. Det sker i erkendelse af, at der er kunderne der skal frem til tiden – og ikke toget. Selvom det nok et eller andet sted hører sammen. Men det er udtryk for den stigende grad af kundefokus, der præger det danske jernbaneselskab.

DSB har afsat 500 mio. kroner til forbedring af præcisionen, således at selskabet kan nå frem til at levere “dansk togdrift i europæisk topklasse“, som det hedder i en pressemeddelelse fra selskabet. Pengene kommer fra den aftale, som DSB indgik med den italienske togproducent AnsaldoBreda i maj 2009 som følge af forsinket levering af IC4-togene.

Fremover skal rettidigheden ikke opgøres ved at måle, hvor mange afgange, der bliver gennemført til tiden. I stedet skal forsinkelser måles i sekunder fra allerførste sekund, hvor forsinkelsen opstår. I dag er der en margin på 5 minutter og 59 sekunder for fjern- og regionaltog inden det bliver registreret som en forsinkelse.

“Vores kunder er i dag i gennemsnit forsinket ca. 200 sekunder på hver eneste rejse. Vi skal ned på 90 sekunder pr. rejse,“ siger administrerende direktør Søren Eriksen fra DSB. “Hvert sekund tæller – for sekunder kan hurtigt blive til minutter og timer.Og forsinkelserne rammer rigtig mange af vores kunder, fordi forsinkelserne ofte skaber en dominoeffekt til andre tog. Men vi skal også lære vores kunder, at de skal møde på stationen et par minutter, før toget kører – for nu kører toget til tiden, og vi venter ikke længere på de passagerer, der møder op i sidste øjeblik.“

“Præcsion“ bliver nøgleordet i den nye Kunder til Tiden-plan. DSB ønsker nemlig at gøre op med ordene “regularitet“ og “rettidighed“, som man mener er lidt støvede begreber.

Noget kunne tyde på, at DSB har skelet til SAS, der med succes har gjort selskabet til et af de mest præcise flyselskaber i Europa. Men i luften fastholder man stadig ordet punktlighed, da det er en “punktlighedsgeneral“, der har ansvaret for, at SAS-flyene kommer afsted til tiden.