Qantas oplyser, at det i regnskabsåret 2025 leverede et milliardstort overskud. I samme ombæring fortæller det australske flyselskab, at det har bestilt yderligere 20 Airbus A321XLR.
Regnskabsåret 2025 hos Qantas sluttede ved udgangen af juni, og nu har det australske flyselskab offentliggjort årsrapporten.
Qantas kom ud af året med et overskud efter skat på 1,61 milliarder australske dollar, hvilket svarer til syv milliarder kroner. Det var en stigning på hele 28 procent i forhold til året før.
Det stærke årsresultat kom i hus ved fortsat stærk efterspørgsel på tværs af alle markeder, oplyser Qantas. Herudover forklarer flyselskabet, at dets multibrand-strategi med Qantas og datterselskabet Jetstar, der fokuserer på lavpris, også bar brugt.
I samme ombæring med offentliggørelse af årsregnskabet har Qantas også annonceret yderligere investering i en flytype, som selskabet allerede snart sætter i kommerciel drift.
Flytype i drift senere på måneden
Qantas har således lagt en ordre på 20 ekstra af den ultra-langtrækkende flytype Airbus A321XLR. 16 af flyene vil blive leveret med såkaldt lie flat-sæder på Business Class, hvilket er første gang i selskabets historie, at det får leveret disse type sæder på fly med én midtergang.
De ekstra fly skal benyttes på både australske indenrigsruter samt på korte og mellemlange internationale ruter. Flyene vil blive leveret til Qantas fra år 2028. Den samlede Qantas-ordre på A321XLR-fly er dermed oppe på 48 fly.
Med en udvidet rækkevidde på op til 8.700 kilometer, hvilket er 3.000 kilometer mere end de Boeing 737, de erstatter, vil Qantas kunne lancere direkte ruter til destinationer i Sydøstasien og Stillehavsøerne, som indtil videre ikke er tilgængelige.
Qantas forventer, at selskabets to første A321XLR vil indlede kommercielle flyvninger i midten af september. Dermed bliver flyselskabet det første i Asien og Stillehavsområdet til at operere flytypen. I første omgang skal flytypen flyve fra Sydney til Melbourne og Perth.
Stærk økonomi muliggør yderligere flyinvestering
Vanessa Hudson, koncernchef hos Qantas, fortæller, at ordren på yderligere Airbus A321XLR-fly er et vigtigt skridt i koncernens flådefornyelsesprogram.
”Investering i nye fly er en af de vigtigste måder, hvorpå vi kan give vores kunder en bedre flyveoplevelse, og disse milliardinvesteringer er mulige på grund af vores fortsat stærke økonomiske præstation,” siger hun.
”Disse ekstra A321XLR’er vil fremskynde udfasningen af vores 737-flåde og åbne nye muligheder for indenrigs- og international rejseaktivitet, så vi kan nå destinationer, der ikke er mulige med vores nuværende narrowbody-flåde.”
Qantas fik leveret i alt 17 nye fly i regnskabsåret 2025, og dette stiger til 20 nye fly i 2026 og 29 nye fly i løbet af 2027. 10 af de fly, der bliver leveret de kommende år, er til flåden hos datterselskabet Jetstar.
Relaterede artikler:
Qantas afslører indretning af A321XLR