(Foto: Morten Lund Madsen)

Ekspert: CPH-køer skader samfundet

At indenrigspassagererne i Københavns Lufthavn nu skal stå længere tid i kø i sikkerhedskontrollen har store samfundsmæssige omkostninger, lyder det fra ekspert.

Det går ikke kun udover den enkelte rejsende, når indenrigspassagerer står længere tid i kø til sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn end de gjorde tidligere. Det har også store overordnede omkostninger for samfundet, pointerer en ekspert.

Siden 29. marts har indenrigspassagererne skulle benytte den samme centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 som udenrigspassagererne, da der ikke længere er en sikkerhedskontrol i Terminal 1, hvor indenrigsflyene tidligere havde hjemme. Nu holder flyene side om side med udenrigsflyene ud over hele lufthavnen. Og derfor skal indenrigspassagererne ind gennem den samme sikkerhedskontrol som udenrigspassagererne. En kontrol med ofte langt længere ventetid end indenrigspassagererne var vant til i Terminal 1.

“Det kan godt være, at der er en besparelse forSAS og Norwegian, men samfundsmæssigt er det en stor omkostning, som lufthavnen har accepteret. Læg alle de spildte minutter sammen, som man traditionelt gør i trafikmodeller, og se det samfundsmæssige tab,” pointerer Lise Lyck, ekstern lektor og tidligere leder af Center for turismeforskning på Copenhagen Business School, overfor CHECK-IN.dk.

I Københavns Lufthavn peger man på, at indenrigspassagererne nu er kommet tættere på den kollektive trafik.

”Vi er fuldkommen enige i, at vi ikke må spilde tiden, når vi skal til og fra arbejde, og med terminalsammenlægningen har vi jo også netop sikret, at indenrigspassagererne kommer tættere på den offentlige transport i form af tog og metro,” understreger Søren Hedegaard Nielsen, pressechef i Københavns Lufthavn, overfor CHECK-IN.dk.

Ikke en spareøvelse
Hos Københavns Lufthavn påpeger man, at ændringerne ikke er led i en spareøvelse. Sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken er aftalt med flyselskaberne i en ny femårig trafikaftale, som blev forhandlet på plads i efteråret. Som lufthavnens to største operatører med henholdsvis omkring 42 procent og 15 procent af trafikken, så sad SAS og Norwegian med ved forhandlingsbordet. Og de to selskaber ønskede sammenlægningen, da det forbedrede forholdene for de rejsende, der skifter mellem indenrigs- og udenrigsfly i Københavns Lufthavn.

”Lad os først og fremmest slå fast, at terminalsammenlægningen er sket efter ønske fra de to største indenrigsselskaber, SAS og Norwegian, af to årsager. For det første sparer de to selskaber penge på sammenlægningen, fordi de ikke længere skal bemande check-in, bagage og flyhåndtering to forskellige steder i lufthavnen. For det andet har sammenlægningen gjort flyskift fra indenrigs til udenrigs nemmere. Til gengæld er der ikke er tale om en besparelse for lufthavnen. For os er terminalsammenlægningen indtjeningsneutral,” påpeger Søren Hedegaard Nielsen, pressechef i Københavns Lufthavn, overfor CHECK-IN.dk.

Længere afstande
Tal fra Københavns Lufthavn viser, at ventetiden i den centrale sikkerhedskontrol lever op til det, som er aftalt mellem lufthavnen og flyselskaberne i en såkaldt ”service level agreement”. Her må højest 10 procent af passagererne vente mere end 15 minutter i kø i to myldretidsperioder fra klokken fem til klokken ni om morgenen og mellem klokken 15 og 19 om eftermiddagen. Det er dog længere tid end mange indenrigspassagerer var vant til i indenrigsterminalen. Desuden er afstandene fra parkeringspladser og taxaholdepladser blevet længere, ligesom der er blevet længere på den anden side af sikkerhedskontrollen ud til flyene.

Tidligere var indenrigsflyene parkeret lige over sikkerhedskontrollen eller få minutters gang derfra. Nu er flere fly fjernparkeret og kan kun nås med bus ligesom indenrigsflyene nogle gange parkeres på de tidligere indenrigsstandpladser i Terminal 1. Pladser, som ligger omkring 15 minutters gang væk fra sikkerhedskontrollen. Indenrigsflyselskaber som Danish Air Transport og Alsie Express var ellers blevet lovet parkering af deres ATR72-turbopropfly tæt på sikkerhedskontrollen.

Dommen fra turismeeksperten over forholdene i Københavns Lufthavn efter lukningen af indenrigsterminalen er klokkeklar.

“Det er en elendig service, der betyder, at mange vil overveje, om der kan være mere hensigtsmæssige måder for indenlandsk transport,” fastslår Lise Lyck.