Flyproducenten Embraer etablerer et konverteringsprogram. (Illustration: Embraer | PR)

Embraer E-Jets kan snart konverteres til fragtfly

En stigende efterspørgsel på luftfragt har ført til, at Embraer vil konvertere passagerfly til fragtfly. Flyproducenten øjner et marked på 700 konverteringer de kommende tyve år.

E-handlen har oplevet et boom i løbet af de seneste to år, og samtidig har forsyningskæderne været udfordret under coronapandemien. Udviklingen har smittet positivt af på luftfragten, hvor efterspørgslen efter at få transporteret gods og pakker har været høj og er stadig stigende.

Det har ført til, at mange passagerfly er blevet konverteret til fragtfly. Nu fortæller den brasilianske flyproducent Embraer, at selskabet har etableret et konverteringsprogram, som fremover kan forvandle ældre E-jets til fragtfly.

Store ændringer af flyene
Embraer oplyser, at de første konverterede fly forventes at kunne gå på vingerne i 2024. Flyproducenten mener, at størrelsen på markedet på nuværende tidspunkt er sådan, at 700 fly i E-Jet-størrelse vil kunne konverteres til at flyve med fragt i løbet af de næste tyve år.

De E190- og E195-fly, som bliver en del af konverteringsprogrammet, vil blive fløjet til Embraers faciliteter i Brasilien, hvor flyene vil få foretaget en række ændringer, der har til formål at maksimere fragtkapaciteten samt at gøre det nemmere for personalet at håndtere fremtidigt gods.

Det drejer sig ikke blot om, at sæderne bliver taget ud, men flyene vil også få fjernet kabinehylderne. Derudover skal der installeres nye røgdetektorer samt brandslukningsudstyr. Gulvet i flyene forstærkes og der installeres et system til håndtering af fragt samt en ny dør, som kan benyttes, når flyene skal lastes og losses.

Vil forlænge levetiden
Når konverteringen til fragtfly er fuldendt, vil Embraers E190-fly have plads til syv såkaldte Unit Load Devices. Det er de paller og containere, som godset transporteres i. E195 får plads til otte. E190’erne i stand til at transportere 10.700 kilo, mens E195-flyene kan medbringe 12.300 kilo.

Arjan Meijer, som er koncernchef hos Embraer, mener at flyene er ”perfekt positioneret” til at blive en del af markedet, da producentens fragtfly vil have op til 50 procent mere kapacitet samt tre gange så lang rækkevidde som turbopropfly, men omtrent 30 procent lavere driftsomkostninger end narrow body jetfly. Samtidig er tidspunktet det rigtige, lyder det.

”Vores P2F (passagerer til fragt, red.) E-Jet-konverteringsprogram rammer markedet, mens efterspørgslen på luftfragt fortsætter med at tage fart, og samtidig med at både e-handel og handel generelt gennemgår en global strukturel forandring.”

Embraer påpeger desuden, at konverteringen til fragtfly menes at kunne forlænge levetiden for flyene med yderligere ti til 15 år. Derudover vil muligheden for få de ældre fly lavet om til transport af fragt – ifølge flyproducenten – kunne tilskynde flyselskaberne til at investere i mere effektive, bæredygtige og støjsvage fly.

 

Relaterede artikler:

141 fly rullede ud fra Embraer i 2021

Embraer og Widerøe sammen om skandinaviske el-fly

SAS skal have Embraer-fly