Sådan kan flyet fra Embraers Eve Urban Air Mobility og Widerøe Zero komme til at se ud. Foto: Eve Urban Air Mobility

Embraer og Widerøe sammen om skandinaviske el-fly

Embraer har indgået et nyt samarbejde med flyselskabet Widerøe, der skal få mindre el-fly på vingerne. Flyene skal gøre livet nemmere for de mennesker, der bor Skandinaviens tyndt befolkede områder.

På netop overståede COP26 i Glasgow kom det frem, at Embraers selskab Eve Urban Air Mobility Solutions har indgået en aftale om at få selskabets el-fly i drift i tyndtbefolkede områder med udfordrende geografi. Aftalen er indgået med Widerøes datterselskab Widerøe Zero.

De to selskaber har givet hånd og lovet hinanden, at der skal udvikles en såkaldt Urban Air Mobility-løsning, der skal rulles ud i Skandinavien. Begrebet refererer sædvanligvis til by-orienterede transportløsninger, hvor passagerne transporteres i luften – også kaldt lufttaxaer. 

Løsningerne ses traditionelt som et svar på trafikale problemer og trafikpropper i verdens tætpakkede storbyer. Den tankegang vil Embraer og Widerøe forsøge at vende på hovedet. Selskaberne vil i stedet rulle løsningen ud i et eller flere tyndt befolkede områder. 

Ufremkommeligt terræn udfordrer lokale
I en pressemeddelelse slår Embraers Eve Urban Air Mobility Solutions og Widerøe Zero fast, at i stedet for at lave en løsning til byer, hvor udfordringen er, at alt er bygget og anlagt meget tæt, så har selskaberne kig på Skandinavien, hvor geografien er anderledes udfordrende. 

Nok er Danmark et lille land, men det samme kan ikke siges om hverken Sverige eller Norge. Begge lande har en stor geografiske rækkevidde, der visse steder er præget af ufremkommeligt terræn. Det udfordrer de mennesker, der bor i landenes tyndt befolkede egne.

Står det til Embraer og Widerøe, så skal mennesker i den situation i fremtiden kunne komme frem og tilbage med det nul-emissions el-fly, der letter og lander vertikalt, som Eve Urban Air Mobility Solutions har udviklet. Selskaberne ønsker nu at udvikle et driftskoncept med flyet i centrum. 

Både gods og passagerer
Næste skridt i projektet er, at Widerøe Zero vil gennemføre en analyse af det skandinaviske marked for transport med el-fly, derudover skal selskabet også undersøge, hvad der skal til for at få et el-fly, der letter og lander vertikalt, på vingerne et endnu uspecificeret sted i Skandinavien.

Widerøe Zero er spændt på at være med til at rulle en løsning for el-fly ud på enten selskabets hjemmemarked eller et af nærmarkederne. Det fortæller administrerende direktør Andreas Kollbye Aks fra Widerøe Zero.

“Selvom de oprindeligt er designet til Urban Air Mobility, så forventer vi, at disse meget fleksible fly har en række andre interessante anvendelsesmuligheder – også i landdistrikterne. De kan både bruges til gods til passagertransport,” lyder det fra direktøren.

 

Relaterede artikler:

Heathrow vil gøre klar til lufttaxaer

Gør klar til elfly i svensk lufthavn

SAS-partner køber 100 svenske elfly