Emirates Boeing 777-300ER

Emirates vil flyve fra København til Seattle

Emirates overvejer at flyve direkte mellem København og Seattle. Det afslører selskabets afgående vice-bestyrelsesformand Sir Maurice Flanagan i et afskedsinterview.

Dubai-baserede Emirates vil fra den 1. oktober flyve direkte fra Europa til USA. Det sker, når selskabet forlænger ruten fra Dubai til Milano videre til New York. Dermed tager Emirates det første skridt til at angribe de europæiske flyselskaber på flere fronter.

Passagererne fra Europa til Asien og Australien/New Zealand henter Emirates via trafikknudepunktet i Dubai, mens passagerne over Atlanten tilsyneladende skal skaffes gennem ruter fra Dubai via europæiske transferpunkter.

Konkret har Emirates kig på en rute fra København til Seattle på USA´s vestkyst. Det afslørede selskabets vice-bestyrelsesformand Sir Maurice Flanagan for nylig i et direkte radiointerview med radiostationen Dubai Eye 103,8.

“Det er første gang, at vi flyver fra Europa direkte til USA. De trafikrettigheder vi har til USA er perfekte. Vi kan flyve til enhver destination i USA med den kapacitet og de frekvenser, som vi ønsker samt via de transferpunkter som vi måtte ønske. Næste mulighed kunne være en rute fra København til Seattle, men vi kigger ikke på andet i øjeblikket,“ siger Sir Maurice Flanagan, der blev hentet til Emirates i 1985 som selskabets første CEO.

Rygterne i luftfartsbranchen vil ellers vide, at Emirates udover ruten fra København til Seattle også har et godt øje til tre andre atlantruter. Der skulle være tale om ruter fra Dubai via Paris-CDG til Los Angeles, via Madrid til Buenos Aires samt via Lissabon til Rio de Janeiro.

En forudsætning for at kunne etablere en rute fra København til Seattle vil dog i første omgang være, at Emirates udvider fra en til to daglige afgange mellem Dubai og København.

Ingen kommentar fra CPH
Hos Københavns Lufthavn ønsker man ikke at kommentere på forlydender om en Emirates-rute til Seattle.

“Ruteudvikling er et arbejde, der bedst foregår i direkte og fortrolig dialog med flyselskaberne og ikke gennem medierne,“ siger en ordknap pressechef Søren Hedegaard Nielsen.

SAS fløj i over 40 år mellem København og Seattle, men måtte lukke ruten i 2009 som følge af en omfattende sparerunde. I det sidste hele år, hvor ruten var operativ, var der 137.038 passagerer på ruten. Det svarer til det nuværende antal på SAS-ruterne fra København til henholdsvis Beijing og Tokyo.

Seattle-ruten fra København har således et dokumenteret trafikpotentiale. Den amerikanske IT-gigant Microsoft etablerede oprindeligt selskabets europæiske udviklingscenter nord for København på basis af Seattle-rutens tilstedeværelse.