På en del af Ryanairs fremtidige flyvninger fra Stansted vil der blive gjort brug af bæredygtigt flybrændstof, der netop er blevet anskaffet. Mange flere tons følger de kommende år, lyder det.
Ryanair er et af de flyselskaber, som har en strategi om, at bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – skal være et af de værktøjer, der spiller en nøglerolle i lavprisselskabets indsats for at komme en grøn omstilling af aktiviteterne nærmere.
Men i øjeblikket produceres den grønnere brændstoftype i relativt begrænset omgang, hvilket både betyder, at prisen er markant højere end ved almindeligt jetbrændstof samt at SAF er svært at få fat på, da mange flyselskaber forsøger at sikre sig de dyrebare dråber.
En del af selskabets bæredygtige flybrændstof skal leveres af Shell via en aftale, der blev indgået i 2022. Heri lyder det, at Ryanair vil aftage 360.000 tons SAF fra olie- og gasselskabet mellem 2025 og 2030. Nu har man dog taget forskud på denne aftale, oplyses det.
I tillæg til den føromtalte aftale har Ryanair nemlig netop erhvervet 1.000 tons bæredygtigt flybrændstof fra Shell, som skal benyttes til flyvninger fra det irske selskabs base i hovedstadslufthavnen London Stansted Airport (STN).
Står i vanskelig situation
Nyheden blev offentliggjort som en del af en større begivenhed i Stansted, hvor Ryanair ville gøre opmærksom på de initiativer, som flyselskabet har taget med henblik på at lette klimaaftrykket fra de mange daglige flyvninger.
Den illustrerer dog også det dilemma, som branchen står over for i disse dage, da erhvervet bliver mødt med krav om at øge graden af bæredygtighed, men mulighederne for at leve op til disse til en vis grad er begrænsede.
Det skyldes eksempelvis, at teknologier såsom brintbrændstof eller elfly på nuværende tidspunkt ikke er modne til kommerciel drift, samt at der ikke fremstilles tilstrækkeligt SAF til at dække den efterspørgsel, der er i markedet.
De 1.000 ton bæredygtigt flybrændstof rækker eksempelvis til at fylde tankene på 50 af de omkring 585 fly, som Ryanair har i flåden.
Selskabet fortæller desuden selv, at mængden svarer til, at man flyver fra Stansted til lufthavnen i Madrid 200 gange, hvilket ligeledes er så godt som en dråbe i havet i betragtning af det antal flyvninger, som Ryanair foretager på daglig basis.
Er parat til at investere i grøn omstilling
Ifølge Thomas Fowler, der er finans- og bæredygtighedsdirektør hos Ryanair, ønsker flyselskabet at leve op til de erklærede klimamål, selvom det koster penge. Det fortalte han ved begivenheden i London-lufthavnen.
“At vi gør brug af SAF, moderne motorteknologier og elektrisk ground handling-udstyr repræsenterer en væsentlig investering i vores ambition om at udlede mindre og i at indfri vores mål om, at det skal være slut CO2-udledninger i 2050 og beskære dem med 25 procent per passagerkilometer i 2031.”
Det anslås, at den type SAF, som Ryanair har anskaffet fra Shell, mindsker CO2-udledningerne med omkring 80 procent sammenlignet med traditionelt jet fuel, oplyses det.
Relaterede artikler:
Ryanair: Kurs mod 200 millioner passagerer i 2024