En Airbus A319 fra EasyJet. Foto: Marieke van Hulst Pedersen

Endnu et flyselskab sætter salgsrekord

Forleden satte Ryanair salgsrekord, og nu melder et andet lavprisflyselskab, EasyJet, også om rekordstort salg af rejser i januars weekender på trods af geopolitisk uro og inflation.

Folk har i den grad fået mod på at rejse ud i verden igen. I hvert fald hvis man spørger lavprisflyselskaberne.

I sidste uge kunne Ryanair rapportere om rekordsalg i januar, og nu melder EasyJet sig også på banen med positive røster omkring januarsalget. Således oplyser det britiske selskab, at det har oplevet rekordstort salg af flybilletter og pakkerejser i weekenderne i januar. Dette på trods af geopolitisk uro, inflation og begyndende recession.

Johan Lundgren, koncernchef i EasyJet, fortæller, at lavprisflyselskabet har oplevet en stærk efterspørgsel i løbet af perioden oktober-december, der er første kvartal i selskabets regnskabsår. Og at tendensen fortsætter.

”Mange vendte tilbage for at foretage reservationer under det traditionelle årsskifteudsalg, hvor vi fyldte fem fly hvert minut i myldretiden, hvilket kulminerede i tre rekordstore weekender for salgsindtægter i denne måned,” siger han om den stærke januar.

Forventer overskud for hele 2023
En vigtig del af EasyJet er EasyJet Holidays, som der også har været stor efterspørgsel på. Således er allerede 60 procent af rejserne til den kommende sommer solgt, lyder det. Det forventes, at denne del af forretningen vil opleve en vækst på 50 procent i regnskabsåret 2023 sammenlignet med året før. Tidligere var forventningen en vækst på 30 procent.

På trods af leveomkostningskrise i Storbritannien og andre steder har EasyJet ganske fine forventninger til overskuddet for 2023.

”Opsummeret forventer vi at se vores vintertab reduceret markant i løbet af første halvår sammenlignet med sidste år. Dette vil sætte os solidt på vej til at levere et overskud for hele året, hvor vi forventer at slå den nuværende markedsforventning, hvilket gør os i stand til at skabe værdi for kunder, investorer og de økonomier, vi betjener,” siger Johan Lundgren.

EasyJet noterede et underskud på 133 millioner pund (1,1 milliarder kroner, red.) i første kvartal (oktober-december), hvilket var en væsentlig forbedring i forhold til samme periode året før, hvor tabet var 213 millioner pund (1,8 milliarder kroner, red.).

Også salgsrekord hos Ryanair
Størrelsen på salget i januar har traditionelt altid været en god indikator på udviklingen for et kommende rejseår. Meldingen fra EasyJet om stærk efterspørgsel lover dermed godt for 2023, og flyselskabet har da også store forventninger til året.

Ligeså store forventninger har Ryanair, der i sidste uge rapporterede om et 25 procent højere salg i weekenden i uge 2, der varede fra 13.-15. januar. Det irske lavprisflyselskab er dermed inde på samme positive spor som EasyJet, og lavprisflyselskaberne synes dermed godt på vej til et stærkt år.

Samlet set solgte Ryanair over to millioner flybilletter i weekenden i uge 2, og det var over 400.000 flere end i samme weekend i 2019. Salgstallet for hele uge 2 endte på 4,95 millioner flybilletter, og i indeværende uge forventes et salg på mere end fem millioner billetter.

 

Relaterede artikler:

Ryanair: Salgsrekord i sidste uge

EasyJet tager ny Berlin-hangar i brug

EasyJet lancerer sin 15. rute fra København