Endnu et overskud fra SUN-AIR

SUN-AIR of Scandinavia, der flyver som operatør for British Airways, kan præsentere et overskud på 3,5 mio. kr.

Det er meget få luftfartsselskaber, der i øjeblikket er i stand til at tjene penge i et særdeles vanskeligt marked. Det jyske luftfartsselskab SUN-AIR har altid været i stand til at sikre sorte tal på bundlinien. Det skete også i det senest afsluttede regnskabsår, omend overskuddet er faldet dramatisk.

I regnskabsåret der sluttede den 30. september 2009kom SUN-AIR ud medet overskud før skat på 3,5 mio. kr. Det var en voldsom reduktion i forhold til 2007/08, hvor overskuddet var 16 mio kr. – og året før i 2006/07, der resulterede i et rekordoverskud på 34,6 mio. kr.

Ejer og direktør Niels Sundberg hæfter sig ved, at SUN-AIR ikke har solgt fly i det afsluttede regnskabsår. Det var tilfældet året før, hvor mere end halvdelen af overskuddet kom fra fortjeneste ved salg af fly. Derimod har SUN-AIR i 2008/09 købt fire fly, der hidtil var leaset samt tilføjet endnu et Dornier 328 jetfly, der blev købt i USA. Herudover har SUN-AIR ikke yderligere kommentarer til regnskabet.

SUN-AIR D28

SUN-AIR flyver nyt overskud hjem

Selvom indtjeningen er under pres, er der grund til at kippe med flaget for den danske nicheoperatør. Små sorte tal er bedre end røde tal i en tid, hvor det næsten er muligt at skabe en sund forretning. Det vidner om en gennemprøvet og krisesikker forretningsmodel.

SUN-AIR har i 2009 været udsat for stigende konkurrence, idet Cimber Sterling har åbnet konkurrerende rutermellem Billund og Parissamt fraAalborg-Oslo. SUN-AIR har til gengæld åbnet en rute fra Billund til London City samt senere på året fra Billund til Stockholm-Bromma.