Flere flyselskaber har efterhånden måtte droppe flyvninger til Dubai, og nu er turen kommet til det britiske selskab Virgin Atlantic.
Det kan efterhånden ikke svare sig for europæiske flyselskaber at have Dubai som destination.
Flere flyselskaber har i den seneste tid givet fortabt som følge af den store konkurrence med det mellemøstlige flyselskab Emirates, der sidder tungt på ruterne ud af ørkenemiratet.
Nu melder det britiske flyselskab Virgin Atlantic, at det heller ikke kan få tingene til at hænge sammen på Dubai-ruten. Meldingen lyder, at selskabets rute fra London Heathrow til Dubai ophører i foråret 2019. Forklaringen fra Virgin Atlantic er, at rutestoppet skyldes ”en kombination af eksterne faktorer”, hvorfor det ikke længere er økonomisk rentabelt.
”Det er aldrig en nem beslutning at fjerne en rute, og vi vil gerne takke vores kunder og dedikerede team i Dubai for deres loyalitet i de sidste 12 år. Vi fortsætter med at tilbyde daglige flyvninger mellem Dubai og London Heathrow frem til 31. marts, og det vil blive trist at sige farvel til denne fantastiske by,” siger Shai Weiss, kommerciel direktør i Virgin Atlantic.
BA i fortsat konkurrence
Flyselskabet fortsætter således med at operere på normal vis med en Airbus A330-300 mellem de to byer i de næste ni måneder. Det er muligt at booke flybilletter frem til allersidste flyvning i slutningen af marts. Virgin Holidays fortsætter ligeledes med at brande destinationen og fortsætter salget af ferierejser til Dubai.
Emirates har i øjeblikket seks daglige rotationer mellem Dubai og London Heathrow og tre daglige afgange til London Gatwick. Virgin Atlantic har altså ikke kunnet konkurrere med dette antal afgange, og det britiske selskab har dermed taget konsekvensen og forlader Dubai næste år.
Selv om Emirates sidder tungt på Dubai, har British Airways fortsat to eller tre daglige flyvninger fra London Heathrow til mellemøstbyen – alt afhængig af ugedag. Det britiske flyselskab betjener ruten med Boeing 777.
Flyselskaber flygter fra Dubai
Den ekstreme vækststrategi fra det statsejede Emirates presser ikke kun Virgin Atlantic, men også en række andre markante operatører i Europa.
I 2011 etablerede Emirates sig i Københavns Lufthavn, og det fik SAS til at droppe sin sæsonrute til Dubai. Fire år senere opgav også Austrian Airlines ruten fra Wien til Dubai, selv om flyselskabet var veletableret på destinationen efter næsten 20 års drift.
Også Norwegian valgte at lukke en rute til Dubai i 2015. Lavprisflyselskabet havde tre ugentlige flyvninger fra Oslo Gardermoen i vintertrafikprogrammet, men konkurrencen fra Emirates, der i dag har én daglig rotation til den norske hovedstad, blev for stor.
Til gengæld er Norwegian tilbage med fem ugentlige afgange fra Oslo til Dubai i det kommende vintertrafikprogram, mens der vil være tre afgange om ugen fra Københavns Lufthavn – også i vinteren 2018/19.
I 2015 blev det Lufthansas tur til at sige farvel til Dubai, og ruten fra München blev nedlagt.
Den store Emirates-ekspansion er også gået ud over amerikanske flyselskaber. Rækken af flyselskaber, der forlod Dubai omkring år 2015 og 2016, gjaldt også Delta Air Lines. Flyselskabet nedlagde ruten mellem Atlanta og Dubai, der på daværende tidspunkt – og stadig er – henholdsvis verdens største og tredjestørste lufthavn målt på antal årlige passagerer. Kort efter meddelte United Airlines, at selskabet så sig nødsaget til at nedlægge ruten fra Washington D.C. til Dubai.
Relaterede artikler: