(Foto: Sparrow Aviation)

Endnu et svensk flyselskab konkurs

Det otte år gamle Sparrow Aviation er gået konkurs. Selskabets rute fra Kristianstad bliver overtaget af det svenske selskab BRA.

Det svenske flyselskab Sparrow Aviation har levet en omtumlet tilværelse, siden det blev stiftet i 2010. Selskabet har stået bag flere svenske indenrigsruter, som kun har haft en kort levetid, og nu er det endegyldigt slut.

Sparrow Aviation er gået konkurs, meddeles det på selskabets hjemmeside, hvor man også kan læse, at konkursboet forvaltes af advokatfirmaet Lindahl, som leverandører kan anmelde eventuelle krav til.

Sparrow Aviation lukkede onsdag den 20. juni selskabets eneste rute fra Kristianstad Österlen Airport til Stockholm Arlanda. Den rute har selskabet drevet de seneste fire år med op til 28 ugentlige afgange.

Sparrow Aviation var et såkaldt virtuelt flyselskab, som ikke selv havde fly eller besætninger. Ruten fra Kristianstad blev betjent med en Fokker F50 fra selskabet Amapola Flyg.

BRA tager over
Det svenske flyselskab BRA meddelte kort efter Sparrow Aviations exit, at de vil overtage ruten fra den 27. august – dog med en forbindelse til Stockholm Bromma-lufthavnen frem for Stockholm Arlanda.

Flyselskabet Leap har ligeledes meddelt, at det vil flyve på Kristianstad-Stockholm ruten, men det har endnu ikke indgået en aftale med lufthavnen i Kristianstad. Leap er et nyetableret svensk flyselskab, som har overtaget resterne af det konkursramte Nextjet.

Ruter med kort levetid
Det konkursramte Sparrow Aviation blev etableret i 2010 under navnet Flyglinjen og med base i Jönköping Lufthavn. I 2013 fik selskabet nye ejere og året efter ændrede det navn til Sparrow Aviation.

Selskabet overtog ruten fra Kristianstad til Stockholm, ligesom man startede en ny rute mellem Göteborg City Airport og Stockholm Bromma. Begge ruter blev dengang betjent med en lejet Embraer ERJ145 fra BMI Regional (fotoet ovenover, red.). Gøteborg-ruten måtte indstilles, da Göteborg City Airport blev lukket i 2015.

Sparrow Airlines har i en periode også drevet en rute mellem Halmstad og Stockholm Arlanda og en rute fra Halmstad til Kalmar og videre til Berlin. Begge disse ruter havde en kort levetid og lukkede i 2016.

Relaterede artikler:

BRA overtager endnu en svensk rute

DAT skal betjene tre svenske ruter

Endnu et svensk flyselskab tager over efter Nextjet