Erhvervslivet tilbydes næsten 20 år gammelt fly

Pensioneret MD-83 Spanair-fly skal nu anvendes af Danish Air Transport (DAT) på det danske marked for erhvervscharter.

Flymæglervirksomheden Air Taxi Consulting markedsfører i øjeblikket et MD-83 fly fra Danish Air Transport til ad-hoc erhvervscharter på det danske marked.

Flyet hører dog ikke til blandt de yngste på markedet. På fødselsattesten står der 1990, og flyet har været på på bl.a. tyrkisk og spansk register. Nu er det overtaget af et rumænsk flyselskab efter oprindeligt at have været sendt til oplagring i USA´s Arizona-ørken.

Flyets historie går tilbage til 1990, hvor det blev leveret til britiske Airtours. Herefter blev det i 1995 overtaget af det tyrkiske charterselskab Sunways og havde en kort tid hos AOM French Airlines, indet flyet gik på vingerne hos Spanair, hvor det primært har opereret på de spanske indenrigsruter.

DAT YR-HBZ

Det rumænske MD-83 fly er klar til dansk erhvervscharter

Efter at have fløjet hos Spanair imere end 10år blev flyet i 2008 oplagt på “flykirkegården“ Pinal Air Park i Arizona-ørkenen. Men pensionering var åbentbart lidt for tidlige, idet flyet i oktober måned blev“genfødt“ og overtaget af rumænske Jetran Air. Sælgeren var amerikanske Wells Fargo Bank, der stod som ejer på det amerikanske certifikat. Herefter blev det overdraget til en anden rumænsk operatør, det nystiftede Medallion Air, der dermed fik sit andet fly i flåden. Flyet er nu på rumænsk register (YR-HBZ) med base i Bucharestog erudlejet i foreløbig seks måneder til DAT – med mulighed for forlængelse.

I stedet for en tidlig pensionering skal det snart 20 år gamle fly således tilbydes danske erhvervskunder, ligesom det angiveligt også skal flyve danske soldater frem og tilbage til Afghanistan.

Danish Air Transport råder i forvejen over et MD87-fly, der også anvendes til ad-hoc charter. Dette fly blev oprindeligt leveret til Finnair i 1987.