Esbjerg-folk vil i luften til september

Erhvervslivet i Esbjerg prøver igen at stable en indenrigsrute på benene, efter at Sun-Air sprang fra sidste år. Målet er eget salgsselskab og ruteopstart 1. september. Flyselskab står klar i kulissen.

En ny indenrigsrute mellem Esbjerg og København kan alligevel ende med at blive en realitet allerede i år efter at projektet led et stort tilbageslag sidste år.

”Esbjerg Kommune har sagt ja til at forfølge ideen. Den 18. marts skal vi mødes med Esbjerg Kommune for at drøfte hvordan vi kan komme videre. Det er første gang kommunen har vist sig som en aktiv medspiller,” forklarer Anders Steenstrup, der er talsmand for den arbejdsgruppe, der på vegne af omkring 80 Esbjerg-virksomheder har arbejdet med projektet gennem flere år.

Esbjerg Kommune har tidligere været i tvivl om hvor langt de kunne gå med hensyn til at yde kommunal støtte til etableringen af ruten. Men den tvivl er nu ryddet af vejen.

”Hvis mødet med kommunen går godt, har vi et flyselskab, der står stand-by for at flyve for os. De har lavet et fantastisk forarbejde og er ved at gøre materiellet klar,” siger Anders Steenstrup, der dog ikke vil løfte sløret for hvilket flyselskab, der er tale om.

CHECK-IN.dk erfarer, at flere af de danske luftfartsselskaber, som kunne være oplagte, ikke er inde i billedet.

I luften til september
Planen er, at Esbjerg-virksomhederne selv etablerer et virtuelt flyselskab, der står for salg og markedsføring. Det flyselskab, som man vil samarbejde med, skal så blot operere et fly på wet-lease basis på samme måde som Cimber A/S og Jet Time gør for SAS, som Danish Air Transport gør for Norwegian og som Air Alsie gør for Alsie Express, der også er et virtuelt flyselskab uden egen driftstilladelse.

Ifølge Anders Steenstrup er det planen at starte billetsalg 1. juni og gå i luften 1. september i år.

Mistede modet
Arbejdsgruppen nedlagde ellers sig selv sidste år efter at Sun-Air i sidste øjeblik trak sig. Parterne havde været i dialog gennem længere tid. Sun-Airs ejer, Niels Sundberg, havde blandt andet mødtes med Esbjergs borgmester Johnny Søttrup (V). Erhvervslivet var derfor af den opfattelse, at man var så godt som enige om at Sun-Air skulle starte ruten mellem Esbjerg og København op med et 32-personers Dornier-fly. Men så langt i forløbet mente Sun-Air ikke man var. Og i januar 2013 valgte selskabet at bakke ud og i stedet bruge energien på at åbne nye udenrigsruter fra Billund.

Det fik arbejdsgruppen til at miste modet og indstille arbejdet. Men nu er de kommet op på hesten igen og er positivt stemt med hensyn til mulighederne for samarbejde med det nye flyselskab.

”Vi har en helt anden engageret dialog end vi havde med Sun-Air,” fastslår Anders Steenstrup.

Olie og vindmøller
Esbjerg Lufthavn er udgangspunktet for alle helikopterflyvninger til oliefelterne i Nordsøen og har flyforbindelser til oliebyerne Stavanger og Aberdeen. Førstnævnte inkluderer en mellemlanding i Billund.

Den vestjyske by har gennem mange år været centrum for den danske olieefterforskning i Nordsøen. Byen har de seneste år også markeret sig som et knudepunkt for opførelsen og driften af havmølleparker i Nordsøen samt udskibningen af vindmølleturbiner og -vinger.

Virksomheder ønsker at få genetableret den direkte forbindelse fra den kommunalt ejede lufthavn på John Tranumsvej øst for byen til København. I dag er den direkte vej til hovedstaden en bil- eller togtur på omkring tre timer. Alternativet er en bil- eller taxatur på cirka 60 kilometer nordøst på til Billund Lufthavn og indenrigsfly herfra.

I dansk indenrigsflyvnings guldalder, før Storebæltsforbindelsen, var Esbjerg en af Maersk Airs vigtigste ruter. Men sammen med Skrydstrup / Vojens og Odense måtte Esbjerg-ruten lade livet, da betalingsanlæggene i Halsskov slog bommene op i 1998. Cimber Air forsøgte sig dog kortvarigt i 1999 at give ruten kunstigt åndedræt. Men det blev opgivet igen trods 60.000 passagerer årligt.