Estonian Air øger kraftigt på Skandinavien

Kampen om luftfartsmarkedet i Norden og Baltikum intensiveres. Det delvist SAS-ejede Estonian Air øger fra sommerfartplanen 2012 med samlet 48 procent på ruterne fra Tallinn til Stockholm, Oslo og København.

Der begynder at tegne sig et tydeligt billede af den fremtidige konkurrencesituation i det nordiske luftfartsmarked inklusive Baltikum.

Aktører som SAS, Cimber Sterling, Skyways ogFlybe Nordicer i færd med at opbygge stærke positioner i regionaltrafikken suppleret af lavprisflyselskaber som Norwegian og Ryanair. Herudover ønsker de baltiske luftfartsselskaber som Estonian Air og airBaltic også at kunne få deres del af kagen.

Det skærper konkurrencen, og oprustningen på de nordiske regionale ruter er større, end det er set nogensinde før.

Et af eksemplerne er Estonian Air, der er ejet af den estiske stat (90 %) og SAS-Gruppen (10 %), og harhovedbasei Lennart Meri Tallinn Airport i den estiske hovedstad Tallinn. Selskabet startede flyvningerne den 1. december 1991, og har blandt andet fra perioden 1996 til 2003 været delvist ejet af Maersk Air, inden SAS overtog ejerposten fra A.P. Møller-selskabet.

Øger med 48 procent

Når sommertrafikprogrammet træder i kraft den 25. marts 2012 vil Estonian Air øge med samlet 48 procent på ruterne til Skandinavien.

Til København er udvidelsen dog beskeden, idet der opgraderes fra 19 til 20 ugentlige frekvenser. Det sker gennem indsættelse af en ekstra rotation søndag morgen fra Tallinn kl. 06.40 med ankomst kl. 07.20 i København og retur derfra kl. 09.40 med ankomst kl. 12.15 i Tallinn.Til København flyves der primært med de nye CRJ900 jetfly.

Anderledes ser det ud fra Tallinn til Oslo, hvor Estonian Air øger fra 5 til 12 ugentlige rotationer – alle med CRJ900-fly. Der bliver således “double-daily“ flyvninger på alle dage undtaget lørdage.

Men det bliver ikke kun den norske hovedstad, der får besøg af Estonian Air. Selskabet etablerer også en direkte rute fra Tallinn til Trondheim med 4 ugentlige afgange. Denne rute flyves også med CRJ900-fly.

Til Stockholm øger Estonian Air fra 18 til 30 ugentlige rundture med SAAB 340A-fly, der er leaset fra svenske Golden Air. Der flyves fem gange dagligt på hverdage samt et par rundture i løbet af weekenden.

Konkurrence fra Flybe, airBaltic ogNorwegian

På ruten mellem Tallinn og København flyver Estonian Air alene og er således ikke konkurrenceudsat. Anderledes ser det ud mellem Tallinn og Stockholm-Bromma, hvor finsk-britiske Flybe Nordic flyver med 17 ugentlige afgange. På ruten fra Tallinn til Oslo er der konkurrence fra det norske lavprisflyselskab Norwegian, mens Estonian Air også er alene på ruten til Trondheim.

På alle skandinaviske ruter har Estonian Air dog et code-share samarbejde med SAS.

I sommerfartplanen 2012 genoptager Estonian Air også flyvningerne til Helsinki (18 ugentligt) og Riga (17 ugentligt). Her skal det estiske selskab i direkte konkurrence med Flybe Nordic, der flyver 38 gange om ugen Tallinn-Helsinki, mens airBaltic er konkurrenten på Tallinn-Riga ruten med 35 ugentlige afgange.

Der er således lagt op til en varm sommer i den nordiske og baltiske luftfart.