DC-3'eren med registrering OY-BPB. Foto: Henrik Hoppe, DC-3 Vennerne

Et flyvende ikon fylder 80 år

Danmarks eneste flyvende DC-3 er fyldt 80 år, og flyet lever i bedste velgående, fortæller foreningen bag. Jubilæet markeres lørdag med en fest for flyets støttemedlemmer, piloter og teknisk personale.

Onsdag 3. april 2024 blev der tændt 80 lys i lagkagen for Danmarks eneste flyvende DC-3.

Det ikoniske fly, der har registreringen OY-BPB, fyldte nemlig 80 år, og det flotte jubilæum vil blive markeret i den kommende weekend.

Således vil der lørdag 6. april blive afholdt en stor fest for flyets støttemedlemmer, piloter og tekniske personale på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Det oplyser DC-3 Vennerne, der er ejerforeningen bag flyet.

Begivenheden finder sted mellem klokken 12 og 14, og her vil luftkaptajn Stefan Rasmussen fortælle om, hvordan det er at flyve DC-3. Stefan var manden, der reddede alle passagererne under en nødlanding af et SAS-fly ved Stockholm i 1991.

Et kig ud i cockpittet i DC-3’eren med registrering OY-BPB. Foto: Henrik Hoppe, DC-3 Vennerne

Har fløjet for flyvevåbenet, SAS og kongehuset
Historien om den eneste flyvende DC-3 i Danmark begyndte i april 1944, hvor flyet rullede ud af Douglas-fabrikken i den amerikanske delstat Californien.

DC-3’eren var først en del af det amerikanske flyvevåben, inden det norske flyvevåben overtog flyet. Herefter kom det hjem til Skandinavien, hvor det fløj for SAS i nogle år fra 1951, inden Flyvevåbnet i Danmark overtog flyet. Her var det aktivt frem til 1982. Flyet agerede også VIP-fly for den danske regering og kongehuset.

I dag er det så DC-3 Vennerne, der råder over flyet, som også bliver kaldt ”Den Gamle Dame” blandt venner. DC-3 Vennerne har små 1.000 medlemmer, der således alle er med til støtte, at OY-BPB fortsat kan komme på vingerne.

De seneste par år har imidlertid budt på en stor udfordring. Flyet fik en ny motor i 2021, men det viste sig hurtigt, at der var metalspåner i olien. Motoren måtte retur til Californien, og det var først 18. april 2023, at det tomotorede propelfly atter kom i luften efter to års pause.

Lever i bedste velgående
DC-3’eren anses for at være et af flyvningens mest ikoniske fly. Der blev i tiden fra under og efter Anden Verdenskrig produceret over 16.000 DC-3’ere og C-47, som er den militære udgave af flyet.

Mens OY-BPB er den sidste tilbageværende DC-3’er i Danmark, som fortsat flyver, er der i alt cirka 150 aktive fly af typen på verdensplan.

Det var Nationalmusset, der i 2018 overdrog DC-3’eren til DC-3 Vennerne/Flyvende Museumsfly. Ifølge foreningens vedtægter og overdragelsesdokumenterne er foreningen forpligtet til at passe godt på flyet. Og DC-3’eren lever da også i bedste velgående og er ganske sejlivet, oplyser foreningen.

Det koster 375 kroner om året at være medlem af DC-3 Vennerne, og som en del af kontingentet modtager man et medlemsblad tre gange årligt. Herudover arrangeres der blandt andet foredrag.

 

Relaterede artikler:

DC-3’eren er på vingerne igen

Fabelagtig DC-3-flyvetur over København

75 år gammelt fly på vingerne fra Roskilde