Abu Dhabi-baserede Etihad Airways er på vej til at sikre sig endnu en ejerandel i et europæisk flyselskab. Etihad Airways forventes at indskyde 2,2 mia. kroner i Alitalia og dermed blive hovedaktionær.
Abu Dhabi-baserede Etihad Airways har et slogan, der hedder “From Abu Dhabi to the World.“ Det burde måske i stedet vendes om og hedde “From the World to Abu Dhabi“, for det er en af konsekvenserne af den aggressive investeringsstrategi som selskabet fra den arabiske halvø ligger for dagen.
I disse dage forhandler Etihad Airways om at købe en stor aktiepost i det nødlidende Alitalia, der endnu engang er kommet i økonomisk uføre. Det internationale nyhedsbureau Bloomberg rapporterer på basis af tre af hinanden uafhængige kilder, at Etihad er parat til at lægge 300 mio. euro, eller mere end 2,2 mia. danske kroner, på bordet for at sikre sig et betydeligt medejerskab af det italienske flyselskab.
Der foregår tilsyneladende en “due dilligence“ proces i øjeblikket, hvor Alitalia har åbnet regnskabsbøgerne for den potentielle køber. Imens venter Etihad på udfaldet af drøftelserne med de nuværende aktionærer omkring en kapitalforhøjelse, mens fagforeningerne er taget i ed vedrørende en omfattende spareplan, der vil betyde færre stillinger i det Rom-baserede flyselskab.
Air France-KLM har hidtil haft en 25 procent ejerandel i Alitalia, men flyselskabet har afvist at deltage i en kapitalforhøjelse, hvor ejerandelen vil blive udvandet til blot otte procent, såfremt kapitalforhøjelsen måtte komme på plads.
Skal reducere 1.900 stillinger
Den italienske regering har givet tilsagn om en redningspakke, der indeholder en kapitalindsprøjtning på 300 mio. euro med en garanti fra Italiens to hovedbanker UniCredit og Intesa Sanpaolo samt den statslige postvirksomhed Poste Italiane, der vil bidrage med 75 mio. euro.
Til gengæld forpligter Alitalia sig til at skære 1.900 stillinger bort, hvilket skal reducere omkostningerne med 295 mio. euro. En plan, hvor Alitalia selv bidrager til festen er nødvendig for at den italienske regering overfor EU kan forsvare at give kontant nødhjælp til det skrantende flyselskab.
Indtil torsdag havde ingen af parterne ønsket at kommentere oplysningerne overfor nyhedsbureauerne. Men torsdag aften brød Etihad Airways tavsheden, da flyselskabet overfor Bloomberg bekræftede forhandlingerne. “Vi har ingen yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt,“ hed det i en erklæring.
Aggressiv investeringsstrategi
At købe sig ind i Alitalia vil være foreneligt med den investeringsstrategi, som Etihad Airways har været eksponent for i de senere år. I 2011 købte Abu Dhabi-selskabet 29,21 procent af Airberlin, og i dag besiddes strategiske ejerandele i europæiske flyselskaber som Air Serbia (49 %), Aer Lingus (2,987 %) og schweiziske Darwin Airline (33,3 %). Sidstnævnte vil fra slutningen af marts 2014 blive omdøbt til Etihad Regional.
Udenfor Europa har Etihad Airways købt sig ind i Air Seychelles (40 %), indiske Jet Airways (24 %) og Virgin Australia (10 %).
I henhold til de gældende EU-regler, kan intet selskab udenfor EU have en større ejerandel end 49 procent i europæiske flyselskaber, så indtil videre vil der være tale om strategiske investeringer, der skal etablere et netværk på lige fod med de store globale luftfartsalliancer.