Etihad vil have en stor bid af LOT

Abu Dhabi-selskabet Etihad Airways er i tætte drøftelser med Polens regering om et muligt strategisk medejerskab af det polske nationale flyselskab LOT. Indenfor de seneste år har Etihad Airways købt sig ind i tre europæiske flyselskaber.

Flyselskaber udenfor EU kan højest eje 49 procent af et flyselskab registeret i Den Europæiske Union. Det har dog ikke afholdt det Abu Dhabi-baserede Etihad Airways fra at investere i europæisk luftfart.

Lige nu rapporterer flere internationale nyhedsmedier, at Etihad Airways angiveligt har tætte drøftelser med Polens regering om medejerskab af det kriseramte LOT Polish Airlines. Etihad rapporteres at ville gå efter en stor minoritetspost i selskabet, der i dag har den polske regering som hovedaktionær med 68 procent af aktierne. Den regeringsejede TFS Silesia Regional Economic Fund sidder på 25 procent af aktiekapitalen, mens medarbejdere hos LOT råder over de sidste syv procent af aktierne i flyselskabet.

For et par måneder siden købte Etihad sig ind i JAT Airways og omdannede det til Air Serbia med en ejerandel på 49 procent. Da Etihad investerede i Airberlin for et par år siden, var det med en aktiepost på 29 procent. Heruodver ejer Abu Dhabi-selskabet også fire procent af aktierne i irske Aer Lingus.

Opbygger global alliance
Etihad Airways er stille og roligt i færd med at opbygge en global alliance af flyselskaber, som selskabet fra den arabiske halvø har ejerinteresser i. Det sker på tværs af de tre nuværende store globale luftfartsalliancer, der baseres på strategiske aftaler mellem selskaberne og ikke ejerinteresser.

LOT er Star Alliance-selskab, mens Airberlin hører hjemme i Oneworld-alliancen. Air Serbia og Aer Lingus er uafhængige selskaber. Men Etihad Airways har også investeret udenfor Europa. Der ejes andele i Virgin Australia, i Air Seychelles samt 25 procent af indiske Jet Airways, som dog afventer en endelig myndighedsgodkendelse.

Samtidig flirter Etihad Airways kraftigt med SkyTeam-gruppen og har omfattende codeshare-aftaler med Air France-KLM.

Etihad benytter de strategiske ejeraftaler til at sikre sig trafik ind til selskabets hub i Abu Dhabi. Således er der i dag direkte ruter fra Berlin og Beograd til Abu Dhabi, og hvis LOT-akkvisitionen lykkes, vil der formentlig også blive etableret en rute fra Warszawa til Abu Dhabi.

Herudover hævder Etihad Airways at kunne udvikle de flyselskaber, der investeres i. Det sker gennem omkostningsynergier, re-strukturering samt koordinering af netværksprogrammet.

Hvis LOT afsættes til Etihad Airways vil der blot være tre mellemstore europæiske netværksselskaber tilbage, der ikke ejermæssigt indgår i en større luftfartskoncern. Der er tale om Star Alliance-selskaberne SAS og TAP Portugal samt Oneworld-selskabet Finnair.