EU og USA på kollisionskurs om klimaafgifter på flytrafik

EU er på kollisionskurs med USA efter den europæiske enegang med indførelsen af CO2-kvoteafgifter fra 1. januar 2012. Repræsentanternes hus har nu vedtaget et lovforslag, der forbyder amerikanske luftfartsselskaber at deltage i EU´s Emissions Trading Scheme (ETS).

På toppen af Capitol Hill i Washington DC ligger USA´s Kongres med Repræsentanternes Hus og Senatet. Og her ulmer en stigende vrede mod EU omkring klimaafgifterfor flytrafikken.

I denne uge har den lovgivende forsamling taget første skridttil at godkende et lovforslag, der skal forbyde amerikanske luftfartsselskaber at deltage i EU´s kvoteafgifter.

Det står klart efter at Repræsentanternes Hus i denne uge godkendte lovforslaget. Dermedhar EU´s enegang omkring klimaafgifter på flytrafik bragt Europa på kollisionskurs med USA.

Den nye EU-lovgivning træder i kraft per 1. januar 2012, hvor EU har fastsat et loft over hvor meget luftfartsselskaberne må forurene, når de lander eller letter i en af de 27 europæiske lande, der hører under det såkaldte Emissions Trading Scheme (ETS).

Luftfartsselskaberne vil skulle købe CO2-tilladelser, men disse regler har været udsat for en skarp kritikfra blandt andre USA, der altså nu er parat til at bakke sin kritik op med konkret lovgivning.

Skal godkendes af Senatet og præsidenten

I første omgang har de 435 medlemmer i Repræsentanternes Hus godkendt lovforslaget, der er udarbejdet af John Mica, der er formand for House Transportation and Republican Infrastructure Committee.

For at lovforslaget kan træde i kraftskal det godkendes i Senatet samt af præsident Barack Obama, men umiddelbart ventes det at blive gennemført.

Skal holdes skadesløse

Lovforslaget henstiller samtidig til, at amerikanske embedsmænd indleder forhandlinger, der sikrer at amerikanske luftfartsselskaber “holdes skadesløse“ for den europæiske klimaafgift på flytrafikken ind og ud af EU´s 27 medlemslande.

De amerikanske luftfartsselskaber har argumenteret for at EU´s klimaafgift skævvrider konkurrencen og er i strid med internationale luftfartsaftaler, og både indiske og kinesiske luftfartsselskaber har meldt ud, at man vil modarbejde de nye regler.

I forvejen ventes 26 medlemslande af FN´s internationale luftfartsorganisation ICAO på et møde i november at nedlægge protest over de nye afgifter.

EU´s CO2-kvoteafgifter vil gøre flybilletterne mellem blandt andet Europa og Nordamerika dyrere, da EU tvinger luftfartsselskaberne til at købe de såkaldte CO2-udlednings-tilladelser.

En talsmand fra EU har tidligere fastholdt, at man ikke vil lade sig presse. Ifølge EU kan kvoterne betyde en merpris på 30-179 kroner for en returbillet på en transatlantisk flyvning.

EUs klimakommissær Connie Hedegaard erkender, at der er stor uenighed blandt den globale luftfartsbranche omkring disse afgifter, men den uenighed fritager ikke EU fra at vise miljømæssig ansvarlighed og vise vejen for andre.