Af den seneste udgave af EU Air Safety List fremgår det, at to tidligere udelukkede selskaber nu atter må flyve i EU-luftrum, mens der er et nyt navn blandt de i alt 129 forbudte flyselskaber.
Allerede i maj i år forlød det, at EU barslede med at ophæve det flyveforbud, som Pakistan International Airlines har været underlagt. Selskabet har ellers været sat på den sorte liste i de seneste fire år, efter det kom frem, at der blev snydt med certifikatet til landets piloter.
I starten af december bekræftede flyselskabet selv nyheden, og nu fremgår det også af forbudslisten EU Air Safety List, som blandt andet Det Europæiske Luftfartssikerhedsagentur (EASA) står bag. Den er netop blevet opdateret og offentliggjort.
Listen viser desuden, at et andet pakistansk selskab ligeledes atter må beflyve unionens luftrum. Det drejer sig om Airblue Limited, der har en flåde bestående af 12 Airbus-fly og hovedhub i Karachi Jinnah International (KHI).
Sikkerheden er ikke god nok
Til gengæld er et afrikansk flyselskab blevet sat uden for døren.
EASA har vurderet, at Air Tanzania for nuværende ikke skal have lov til at flyve til og fra destinationer i EU’s medlemslande, og selskabet figurerer derfor nu på listen.
Det oplyses, at beslutningen er truffet på baggrund af, at EASA nærer en række bekymringer om sikkerheden hos flyselskabet. Helt generelt mener man ikke, at denne er på et tilstrækkeligt niveau til, at flyvninger i EU’s luftrum kan tillades.
Air Tanzania har eksisteret i 47 år og flyver blandt andet til 26 destinationer i Afrika fra selskabets hub i Julius Nyerere International Airport (DAR), der betjener Tanzanias største by Dar es Salaam. Tidligere har selskabet fløjet til Athen, Frankfurt og Rom, og derudover var en ny rute til London-Gatwick på tegnebrættet i det aktuelle vintertrafikprogram.
Selskabet råder over 16 fly. Det drejer sig om fire Airbus A220-300, to Boeing 737 MAX 9, et 767-300 samt tre af den amerikanske flyproducents 787-8 Dreamlinere. Derudover har flyselskabet et Dash-8-300 og fem Dash-8-400 fra De Havilland Canada.
Vil gerne hjælpe Air Tanzania
Apostolos Tzitzikostas, der er EU-kommissær med ansvar for bæredygtig transport og turisme, er tilfreds med udelukkelsen, men han vil gerne give de lokale myndigheder en hånd således, at flyselskabet kan komme tilbage i det gode selskab.
”Beslutningen om at føje Air Tanzania til EU’s Air Safety List vidner om, at vi har til hensigt at opretholde de højeste sikkerhedsstandarder for passagerer både i Europa og på verdensplan,” siger Tzitzikostas.
”Vi opfordrer på det kraftigste Air Tanzania til at få løst disse sikkerhedsproblemer hurtigt. Jeg har på vegne af Kommissionens tilbudt de tanzaniske myndigheder hjælp til at få forbedret Air Tanzanias sikkerhed og til at kunne leve helt og aldeles op til de internationale standarder.”
Syv selskaber har særligt dårlig sikkerhed
Den seneste udgave af forbudslisten omfatter samlet set 129 flyselskaber. 100 af disse er blevet forment adgang til luftrummet, fordi de vurderes til at have utilstrækkelig sikkerhed af de civile luftfartsmyndigheder i de 15 forskellige lande, som selskaberne stammer fra.
Derudover er der 22 selskaber certificeret i Rusland, og disse er udelukket som følge af de sanktioner, landet er blevet mødt med i kølvandet på krigen i Ukraine.
De resterende syv er endt på listen, fordi de vurderes til at have det, der betegnes som alvorlige sikkerhedsmæssige mangler. Det drejer sig udover Air Tanzania om Air Zimbabwe, Avior Airlines, Blue Wing Airlines, Iran Aseman Airlines samt Fly Baghdad og Iraqi Airways.
I tillæg hertil er Iran Air og Air Koryo fra Nordkorea underlagt restriktioner, der betyder, at de kun må beflyve EU med visse flytyper.
Relaterede artikler:
Officielt: PIA kan vende tilbage til Europa