Batterisystemet i Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavn | PR)

EU-støtte til kæmpebatteri i Københavns Lufthavn

Nu er der blevet opsat et batterisystem, som skal bidrage til den grønne omstilling i Københavns Lufthavn. Det har en kapacitet svarende til tre måneders elforbrug for en gennemsnitlig familie.

Et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Sådan beskriver Maria Skotte, der er bæredygtighedsdirektør i Københavns Lufthavn, det batteri, der for nyligt er blevet installeret i den danske hovedstadslufthavn.

Batterisystemet skal sætte CPH i stand til at lagre strøm fra sol- og vindenergi, hvilket skal mindske mængden af udledninger, der er nødvendige i forbindelse med driften, og bringe lufthavnen et skridt tættere på at blive helt fri for emissioner på sigt.

”Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen,” siger Skotte om det arbejde, der venter forude.

Er en del af EU-projekt
Batterisystemet er blevet leveret af den danske virksomhed Xolta, og det har en kapacitet på 900 kW samt 1.200 kWh, hvilket svarer til en gennemsnitlig families elforbrug i tre måneder. Det er blevet placeret i Maglebylille, der ligger syd for terminalerne ved lufthavnens værksteder og garageanlæg.

Det er blevet installeret i regi af Alight, hvilket er et EU-finansieret projekt, hvor Københavns Lufthavn fungerer som såkaldt fyrtårnslufthavn og leder et konsortium, der består 17 partnere fra forskellige hjørner af Europa.

Parterne er eksempelvis flere universiteter, Airbus, SAS, German Aerospace Center, IATA og fire europæiske lufthavne. Formålet er at udvikle konkrete løsninger, der kan bidrage til at mindske og på sigt helt fjerne de CO2-udledningerne, som stammer fra flytrafikken til og fra lufthavne.

Forbundet med flere risici
Som udgangspunkt er det ikke nødvendigvis risikofrit at benytte et batterisystem af den størrelse i en dansk lufthavn.

Derfor har man forud for installationen arbejdet sammen med Teknologisk Institut og konsulentvirksomheden Hybrid Greentech, der begge er partnere i Alight-projektet med henblik på at håndtere de udfordringer, der stod i vejen.

“Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barriere, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø,” fortæller projektleder Lars Overgaard fra Teknologisk Institut.

Foregår frem til slutningen af næste år
Det er Hybrid Greentech, der står bag det energistyringssystem, som skal benyttes til at drifte batteriet i lufthavnen, og det er også blevet testet således, at man fik en føling med, at både funktionaliteten og driftssikkerheden var i orden.

Styringssystemet er designet til at arbejde sammen med forskellige andre anlæg i lufthavnen samt de ladestandere til el-biler, der allerede er sat op eller er på vej.

“Det er virkelig et spændende projekt vi er i gang med. Det vil være en kæmpe gevinst, hvis vi bliver i stand til at kunne styre lufthavnens energiforbrug smartere. Det betyder både, at vi kan reducere vores elomkostning – men endnu mere vigtigt, at vi kan få nedbragt udledningen,” siger Maria Skotte.

De forskellige aktiviteter og forsøg med batteriet vil finde sted frem til udgangen af 2025, og i den periode vil der løbende blive indsamlet erfaringer og viden, der kan deles med andre lufthavne.


Relaterede artikler:

Skal ‘genforelske’ sig i CPH under ombygning

Færre kvindelige ledere i CPH siden 2018

Københavns Lufthavn i storform: Syv procent vækst