Europæere falder på stribe

Estonian Air er ikke det eneste europæiske selskab, der smider håndklædet i ringen i disse dage. Det samme gælder for et østrigsk og et græsk flyselskab.

De første dage af november har ikke just været særlig gode for den europæiske luftfart. Således har hele tre regionale flyselskaber måtte smide håndklædet i ringen.

Mest markant er naturligvis konkursen i estiske Estonian Air, som CHECK-IN.dk kunne berette om lørdag og mandag. Men også andre steder i Europa er fly blevet parkeret på jorden og personale sendt hjem.

Tilladelse inddraget
I Østrig måtte InterSky indstille operationerne i midten af sidste uge, da det ikke lykkedes at finde en investor, der ville skyde penge ind i selskabet som medejer eller købe hele selskabet. De østrigske luftfartsmyndigheder havde givet InterSky en frist til tirsdag til at få det på plads. Det lykkedes ikke, og derfor blev selskabets driftstilladelse inddraget. Den er nemlig betinget af, at et selskab har et nogenlunde fornuftigt økonomisk fundament.

Mandag blev selskabet så erklæret konkurs ved retten i den østrigske by Feldkirch.

InterSky er ejet af den tyske luftfartskoncern Intro Aviation, der i september annoncerede, at de forventede, at InterSky blev solgt i slutningen af september eller starten af oktober til en tysk køber for 5 millioner euro. En ny ejer ville så kunne skyde friske penge ind i selskabet. Men det blev ikke til noget. Og derfor stillede myndighederne InterSky stolen for døren.

InterSky havde sin primære base i Friedrichshafen i Tyskland og fløj en række ruter i Centraleuropa med tre 50-sæders Dash 8 Q300-fly og to 70-sæders ATR72-600 fly. Ifølge østrigske medier, så fortrød InterSky indkøbet i 2013 af de to ATR72-600 fly, der viste sig at være for store til selskabets rutenetværk.

Fra Oxford til København
I Grækenland er det selskabet Minoan Air, der i fredags tog sig en time-out. Siden juli 2012 har Minoan fløjet fra Kreta til en række græske øer og hovedstaden Athen, ligesom selskabet fløj en del charter i Sydeuropa. Selskabet havde en flåde af fem Fokker 50-fly, men var til sidst nede på at operere kun ét Fokker 50-fly.

Ifølge CH-Aviation er Minoan Air ikke gået konkurs, men har blot suspenderet sine operationer og håber at komme i luften igen.

Minoan Air havde i 2013 planer om at åbne ruter fra Londons Oxford-lufthavn til blandt andet Københavns Lufthavn med aldrende Fokker 50-turbopropfly. Edinburgh, München, Dublin og Amsterdam skulle der også etableres forbindelse til fra Oxford.

I marts 2013 kom Minoan Air i luften med ruter fra Oxford til Edinburgh og Dublin, men måtte opgive igen efter blot fem måneder og ruten til København blev aldrig til noget.