Europas 4. største lavprisflyselskab

Med 10,7 mio. passagerer i 2009 har Norwegian nu fasttømret sin position som Europas 4. største lavprisflyselskab.

Barometret står på vækst hos lavprisflyselskaberne. Det er også, hvad man må konstatere, når trafiktallene for 2009 granskes.

Norwegian har med næsten 10,8 mio. passagerer og en vækst på 18 % stabiliseret sin position som Europas 4. største lavprisflyselskab. De nærmeste bejlere henholdsvis spanske Vueling og britiske FlyBe har det fremadstormende norske selskab lagt bag sig.

Men der er stadig langt op til lavpris-toppen, hvor Ryanair troner som den ukronede konge. Det irske lavprisflyselskab transporterede i 2009 ikke færre end 65,3 mio. passagerer, hvilket svarer til en vækst på 13 %. Næststørst er britiske easyJet, der havde 46 mio. passagerer ombord i sine fly i det forgangne år. Fremgangen var lidt mere beskeden med en vækst på “kun“ 3,4 %.

Europas tredjestørste lavprisflyselskab er Air Berlin, selvom selskabet nok nærmere må betegnes som et hybrid-selskab, der har kombineret det bedste fra lavprisflyselskaberne med de traditionelle dyder hos netværksselskaberne. Det tyske selskab transporterede ca. 28 mio. passagerer i 2009, hvilket var en tilbagegang på lidt mere end 4 %.

Ser man i stedet på evnen til at udnytte kapaciteten bedst muligt, kommer easyJet ind på en førsteplads. Selskabet havde en belægningsprocent på 86 % i 2009, mens Ryanair kun fik solgt 82 % af sine udbudte flysæder. Air Berlin og Norwegian måtte begge konstatere, at kun 78 % af flyenes kapacitet var udsolgt.

Air Berlin forbereder i øvrigt en større vækst i Skandinavien i 2010. Fra sommerfartplanen fordobler selskabet afgangene mellem Berlin og henholdsvis Göteborg, Oslo og Helsinki fra nuværende én daglig hverdagsfrekvens til to daglige frekvenser.