Eurowings Airbus A330 (Foto: Lufthansa Bildarchiv, FRA CI/P)

Eurowings skal ikke sælge langdistanceflyvninger

Lufthansas netværksselskaber skal fremover overtage de langdistanceruter, som Eurowings har opbygget, og Brussels Airlines skal løsrives fra Eurowings.

Lufthansa-koncernen havde mandag inviteret aktieanalytikerne til “Capital Market Day” i luftfartskoncernens hovedkvarter i Frankfurt.

Arrangementet bød på flere nyheder. Blandt har Lufthansa-koncernen besluttet, at netværksselskaberne fremover skal sælge de langdistanceruter, som Eurowings producerer med udgangspunkt i lufthavnene i Düsseldorf, München og snart Frankfurt.

“Salg og distribution af langdistanceflyvninger kan vi gøre bedre med koncernens netværksselskaber (Lufthansa, SWISS og Austrian, red.). Eurowings har sin styrke i kort- og mellemdistanceruterne samt i vores hjemmemarkeder,” sagde Thorsten Dirks, der er koncernchef i Eurowings.

Brussels Airlines væk fra Eurowings
Beslutningen kommer efter, at Eurowings er fløjet i rødt og ikke har udsigt til at skabe et positivt resultat i de førstkommende år.

“Vi vidste, at vi havde brug for en anden platform til Eurowings, ligesom Edelweiss (datterselskab af SWISS, red.) har det. Eurowings har haft for mange udfordringer at løse i Lufthansa-koncernen. Fremover kan vi i Tyskland gøre det, ligesom Edelweiss gør det i Schweiz,” lyder det fra Eurowings-topchefen.

Udover at langdistancetrafikken flyttes væk fra Eurowings, vil Brussels Airlines også blive løsrevet fra Eurowings, som det belgiske flyselskab er en del af i dag. Når kvartalsrapporten for tredje kvartal foreligger, vil Lufthansa-koncernen løfte sløret for den nye rolle, som Brussels Airlines skal udfylde sammen med koncernens netværksselskaber.

Overskud i 2022
Den nye strategiske vej for Eurowings kommer i kølvandet på, at nye fly til Brussels Airlines er blevet malet i Eurowings-farver, og at Lufthansa gennem flere år har flyttet langdistanceruter til Eurowings.

Udsigten til et 2019-underskud på omkring to milliarder kroner mod et tab på 1,7 milliarder kroner i 2018 har imidlertid fået Lufthansas bestyrelse til at reagere, hvorfor flere af de nylige beslutninger bliver reverseret.

Frem til 2022 skal enhedsomkostningerne i Eurowings reduceres med 15 procent, og det er målet, at der skal være balance i regnskabet i 2021 sammen med et langsigtet mål om at sikre en EBIT-margin på mindst syv procent.

Kølnet interesse for Condor
Det tyske lavpris- og charterflyselskab Condor, der er ejet af Thomas Cook Group, har Lufthansa tidligere oplyst, at man vil byde ind på. Men noget kan tyde på, at interessen har foretaget sig, efter at udfordringerne i Eurowings fortsætter.

“Condor er forretning med en lav indtjening og store krav til investeringer. Den kombination gør det usandsynligt, at Lufthansa kan blive vinder af budgivningen,” sagde Lufthansas repræsentanter under investorkonferencen.

 

Relaterede artikler

Brussels Airlines-fly skal have Eurowings-bemaling

Eurowings åbner langdistanceruter fra Frankfurt

Lufthansa sætter Eurowings-vækst i stå