(Foto: Ernst Tobisch/CPH)

EU´s klimakommissær Connie Hedegaard på tilbagetog

EU har tilsyneladende givet efter for det pres, som er blevet etableret af mere end 20 lande fra ‘koalitionen af de uvillige’, der siger nej til EU´s udskældte CO2-kvotesystem for luftfarten.

Den danske EU-klimakommissær Connie Hedegaard deltog i mandag i en telefonkonference med repræsentanter fra 27 EU-medlemsstater, hvori hun opfordrede til, at man stoppede uret i forhold til at skulle håndhæve EU´s kvotesystem fra årsskiftet overfor ikke-europæiske selskaber, som beflyver lufthavne i EU.

Stridens kerne er, at alle selskaber, der flyver i europæisk luftrum, fra i år er blevet omfattet af EU’s CO2-kvotesystem. Alle luftfartsselskaber får tildelt en mængde gratis kvoter. Men ikke nok til at dække deres behov. Resten skal ved årets slutning købes på de internationale kvotebørser. Det gælder for både europæiske og ikke-europæiske luftfartsselskaber.

Årsagen til klimakommissærens kovending var et møde, der blev afholdt i sidste uge i International Civil Aviation Authority (ICAO), der er en organisation under FN som arbejder med at skabe ensartede standarder for lovgivningen omkring civil luftfart. Her var der tilsyneladende så meget fremdrift i drøftelserne, at der er udsigt til, at en global aftale om at reducere emissionerne fra luftfarten vil kunne blive indgået allerede næste år.

Arbejdsro til ICAO
Kommissionen har tidligere sagt, at ensådan aftale er en forudsætning for, at lutfarten kan blive fritaget for at skulle følge EU´s Emissions Trading System.

“For at skabe en positiv stemning omkring disse meget vigtige ICAO-forhandlinger,har jeg netop anbefalet i en telefonkonference med de 27 medlemslande, at EU standser uret, når det kommer til håndhævelse af inddragelsen af ​​luftfarten i EU ETS til og fra ikke-europæiske lande, før efter ICAO generalforsamling næste efterår,“ sagde Connie Hedegaard på en pressekonference.

Udenlandske flyselskaber skal dog fortsat opgøre deres emissioner, men vil ikke skulle erlægge nogen betaling, så længe man venter påen mulig global aftale i ICAO.

Afventer godkendelse
Medlemsstaterne og Europa-Parlamentet skal efterfølgende godkende Kommissionens forslag om en fastfrysning. Connie Hedegaard er dog af den opfattelse, atuanset hvornår lovgivningen kan træde i kraft, så kan de politiske grupper og medlemsstaterne sende et politisk signal ved at tilslutte sig idéenom en fastfrysning nu.

Den europæiske flyproducent Airbus og den internationale luftfartsorganisation International Air Transport Association (IATA)hilste Kommissionens beslutning velkommen. Derimod var der knubbede ord medfra ELFAA, der er de europæiske lavprisflyselskabers sammenslutning. Her mener man, at beslutningen er et slag mod europæiske flyselskabers konkurrenceevne.

Foto: Ernst Tobisch