Få hjælp på 25 sprog

Med en ny mobil-app kan flypassagerer i knibe gøre sig mere eller mindre forståelige på 25 sprog.

De fleste rejsende har prøvet at stå i en situation, hvor ens fly enten bliver aflyst, forsinket, ombooket eller lignende. Det er dog langt fra alle som kender til sine rettigheder, når disse problemer opstår. Hvis man oveni købet befinder sig i udlandet når uheldet er ude, kan sprogbarrieren hurtigt sætte begrænsninger for ens muligheder.
Derfor har Forbruger Europa Netværket (ECC-Net) oprettet en mobil-app, der kan hjælpe rejsende i de hyppigst forekommende problemstillinger i udlandet.
Som passager har man nemlig visse rettigheder i tilfælde af forsinkelse, aflysning og nægtet boarding, når man flyver inden for EU. Skulle der opstå der problemer med indtjekket bagage, er der også en række forholdsregler, der er værd at kende til.
Alle disse oplysninger har Forbruger Europa Netværket samlet i deres nye mobil-app, så man som rejsende kan blive informeret om hvad man har krav på i en given situation, uanset hvor den skulle opstå i EU.
En af de styrkerne ved app’en, er en indbygget mini-ordbog, der indeholder de mest anvendelige sætninger i en given nødsituation. Alt hvad man som forbruger skal gøre, er blot at indtaste den destination man rejser til, og derefter finde den problemstilling, som man er ude for. Står man for eksempel i Frankrig, og ens fly er forsinket med mere en tre timer, kan app’en oplyse om hvilke forpligtelser flyselskabet har over for passagererne, og derudover give eksempler på hvordan man kan spørge om hjælp på fransk, hvis det ikke er muligt at kommunikere med personalet på andre sprog.
Findes på alle sprog i EU
Forbruger Europa Netværket er et samarbejde mellem alle 28 EU-medlemslande, samt Norge og Island. Samarbejdet fungerer på tværs af grænserne og skal hjælpe forbrugerne med al slags former for køb, når de befinder sig i et andet EU-land.
Netværkets nye app er gratis og kan bruges offline, hvilket gør den nem at have med rundt på flyrejsen, uanset hvor man befinder sig. App’en findes på alle de 23 sprog, der benyttes i EU-landene, og derudover også på norsk og islandsk. Dette gør, at man vil kunne løse de fleste problemstillinger, blot ved at have mobiltelefonen på sig under rejsen.
Skulle man derefter alligevel være i tvivl om noget, er håbet ikke helt ude. I app’en er det nemlig muligt at finde en række vigtige telefonnumre og kontaktoplysninger på personer, der kan hjælpe i det pågældende land. Forbruger Europa Netværket har derudover et kontor i alle EU lande, samt Norge og Island, som kan kontaktes, hvis problemet ikke kan løses på egen hånd.