Avinors elfly ved Trondheim-Værnes. (Foto: Øystein Løwer | Avinor | PR)

Norge vil være testområde for fossilfri luftfart

Aktører fra både Norge og resten af verden skal kunne afprøve ny teknologi og foretage prøveflyvninger over det skandinaviske land, der agter at fungere som testområde i fremtiden.

Norge skal være en af spydspidserne for den grønne omstilling af luftfarten. Det er i hvert fald hensigten med en ny samarbejdsaftale, som den statslige lufthavnsoperatør Avinor har indgået med Luftfartstilsynet, der er landets civile luftfartsmyndigheder.

Konkret er hensigten, at man vil arbejde for, at Norge kan blive testområde for nul- og lavemissionsfly. Det skal være muligt at teste nye flytyper over landet, mens man også vil stille de nødvendige faciliteter til rådighed for virksomheder, organisationer eller andre.

Det bliver Avinor, der skal stå for infrastruktur, luftrummet og at der er adgang til de nødvendige ressourcer for aktiviteterne, mens Luftfartstilsynet derimod vil sørge for, at den nødvendige lovgivning og påkrævede tilladelser kommer på plads.

Organisationerne vil arbejde sammen med Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA om at skabe rammerne. Som det ser ud i dag, er der nemlig intet sammenligneligt testområde med det, som man ønsker at etablere i Norge, noget andet sted i verden, oplyser Avinor.

Dialogen er i gang
Håbet er, at etableringen vil bidrage til, at de fremtidige løsninger, der er relevante for det norske marked, kommer tidligere til landet, end det ellers ville været tilfældet. Derudover mener man, at det vil være et skridt i retning af udviklingen af​​ fossilfrie flyvninger i større skala.

I princippet vil hele landet blive inddraget i projektet, men de nærmere geografiske placeringer skal aftales i samråd med de virksomheder, som ønsker at gøre brug af testområdet, siger Abraham Foss, der er administrerende direktør i Avinor. Han tilføjer at dialogen med markedet allerede er i gang.

”Luftfartens grønne omstilling kan bidrage til erhvervsudviklingen i Norge ved blandt andet at skabe nye forretninger inden for områder, hvor den norske industri har værdifuld ekspertise,” siger Foss.

”Det kan være elektriske fremdriftssystemer med batterier, lade-infrastruktur og brintteknologi. Denne ekspertise vil være af stor betydning for den globale luftfartsbranche.”

Opfatter position som unik
Widerøes tidligere administrerende direktør Lars Kobberstad, der siden 2017 har været direktør for Luftfartstilsynet, fremhæver, at man med den nye aftale både vil skabe et fælles kontaktpunkt for nationale og internationale aktører, som ønsker at foretage tests eller prøveflyvninger i Norge.

Derudover vil man udarbejde en standardiseret proces, hvor der er tænkt på alle nødvendige faktorer, hvilket skal gøre det nemmere for aktørerne at iværksætte deres aktiviteter.

”Det omfattende netværk af lufthavne i Norge og det tætte og gode samarbejde mellem Avinor som lufthavnsoperatør samt ansvarlig for luftrummet og Luftfartstilsynet som myndighed betyder, at Norge er i en unik position til at varetage tests af ny teknologi på et tidligt tidspunkt.”

Vil hjælpe med at indfri regeringens mål
Der er også tilfredshed med aftalen fra politisk side. Transportminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet fremhæver, at Norges regering har øremærket en milliard norske kroner (630 millioner danske kroner) til den grønne omstilling i luftfarten over en periode på 12 år.

”Etableringen af ​​testområdet er et centralt og konkret tiltag, der bidrager til at indfri regeringens mål om at fremskynde introduktionen af ​​ny teknologi i norsk luftfart til så snart den er klar,” siger ministeren.


Relaterede artikler:

Norsk regering med økonomisk støtte til grøn luftfart

Hovedudfordring for Avinor: Fald i indtægter

Oslo Lufthavn har tabt pusten